۱۱:۳۲ یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » پایان نامه » آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم

Rightman.ir

آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم

آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم
آموزش پایان نامه نویسی ورد – هدف از آموزش پایان نامه نویسی ، بیان نکاتی از ورد است که در هنگام پایان نامه نویسی به آنها نیاز خواهیم داشت.

مطالبی که در این آموزش می خوانید:

نکته ۲۸: تبدیل فایل word به فرمت pdf (نرم افزار dopdf) 

نکته ۲۹: وارد کردن Bookmark در فایل pdf  

نکته ۳۰: رفتن به ابتدای خط و انتهای خط، و ابتدا و انتهای صفحه در word 

نکته ۳۱: نوشتن علائم نگارشی در word 

نکته ۳۲: حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word 

نکته ۳۳: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در word 

نکته ۳۴: ایجاد Header (بالا صفحه) و Footer (پایین صفحه) در word 

نکته ۳۵: تنظیمات حاشیه صفحات (Page Borders) در word 

———————————————————-

نکته کلیدی: 

قبل شروع به گفتن نکات در این قسمت، یک نکته کلیدی را می خواهم یادآوری کنم. 

و آن اینکه فراموش نکنید به طور مرتب، فایل ورد پایان نامه را ذخیره کنید و فایل پشتیبان در چند جا تهیه کنید!

برای اینکار از کلیدهای میان بر Ctrl+S هم می توانید استفاده کنید.

نکته ۲۸: تبدیل فایل word به فرمت pdf (نرم افزار dopdf) 

بعد از اتمام تایپ پایان نامه، برای تحویل فایل جهت پرینت، برای جلوگیری از به هم ریختن فایل ورد در یک کامپیوتر دیگر، بهترین و موثرترین راه این است که فایل ورد پایان نامه را به فرمت pdf تبدیل کنید، تا هیچ تغییری در فایل تان ایجاد نشود.

یکی از نرم افزارهای مفید در تبدیل فایل word (به خصوص فایل ورد به زبان فارسی) به فرمت pdf، نرم افزار dopdf است.

این نرم افزار رایگان را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

بعد از دانلود، نرم افزار dopdf را نصب کنید. نصب این نرم افزار بسیار ساده است و کمتر از ۳ دقیقه زمان می برد. فقط باید بعد از نصب، کامپیوتر را restart کنید.

حالا، فایل ورد پایان نامه را باز کنید و از منوی اصلی، روی گزینه print کلیک کنید و یا از کلیدهای میان بر Ctrl+P استفاده کنید.

در پنجره باز شده، dopdf را انتخاب کنید.

برای انجام تنظیمات بیشتر، بر روی گزینه Properties کلیک کنید.

پنجره زیر باز می شود.

در ورد ۲۰۱۶ بر اساس شکل زیر به بخش properties خواهید رسید. توجه کنید از بین گزینه های مختلف پرینتر نصب شده روی کامپیوتر dopdf را انتخاب کنید

در قسمت Page size، مطمئن شوید که تنظیمات ابعاد صفحه روی A4 قرار گرفته باشد.

بر روی گزینه OK کلیک کنید. در پنجره بعدی هم OK را بزنید. پنجره زیر باز می شود که از شما مسیر ذخیره فایل pdf را سوال می کند.

پس از انتخاب مسیر مورد نظر برای ذخیره فایل، گزینه OK را بزنید. فایل pdf پایان نامه شما ایجاد می گردد. 

برای پرینت گرفتن از پایان نامه، حتما از فرمت pdf آن استفاده نمایید تا نگران به هم ریختگی فایل پایان نامه خود نباشید.

نکته کلیدی: 

پس از کار کردن با نرم افزارهای مختلف تبدیل فایل word به pdf، برای pdf کردن فایل های ورد زبان فارسی، شخصا نرم افزار dopdf را توصیه می کنم. pdf ساز خود نرم افزار word هم در مورد فایل های فارسی، ایراداتی دارد و گاها باعث بهم ریختگی فایل شما می شود. البته در ورژن ۲۰۱۳ نرم افزار word، هنوز مشکل خاصی در بهم ریختگی فایل های فارسی مشاهده نکردم و به نظر می رسد این مشکل در این ورژن برطرف شده است.

اگر فایلی به زبان انگلیسی نوشته اید و تمایل دارید که فایل شما، Bookmark هم داشته باشد، می توانید از نکته ۲۹ استفاده کنید. 

نکته ۲۹: وارد کردن Bookmark در فایل pdf 

حتما شما هم در هنگام خواندن بعضی فایل های pdf، به bookmark کنار متن توجه داشته اید. 

برای این کار می توانید در منوی اصلی فایل ورد (word)، بر روی گزینه Save As رفته و بعد گزینه Adobe PDF را انتخاب نمایید. 

پنجره زیر باز می شود.

بر روی گزینه Options کلیک کنید و مطمئن شوید گزینه Convert Word Headings to Bookmark انتخاب شده باشد. گزینه OK و در پنجره بعدی، پس از انتخاب مسیر ذخیره فایل، گزینه Save را کلیک کنید. فایل pdf شما به همراه Bookmark در درونش ایجاد می شود. 

نکته ۳۰: رفتن به ابتدای خط و انتهای خط، و ابتدا و انتهای صفحه در word 

اگر در هنگام نوشتن پایان نامه در وسط خط هستید و می خواهید مستقیما با کلیدهای میان بر به ابتدا و یا انتهای خط بروید، از کلید Home برای رفتن به ابتدای خط و از کلید End برای رفتن به انتهای خط استفاده کنید. 

همچنین برای رفتن به ابتدای صفحه، از کلید PGUP (مخفف Page Up) و برای رفتن به انتهای صفحه، از کلید PGDN (مخفف Page Down) استفاده کنید. 

همچنین برای رفتن به ابتدای خط در صفحه اول، از کلیدهای Ctrl+Home و برای رفتن به انتهای خط در صفحه آخر، از کلیدهای Ctrl+End استفاده کنید. 

نکته ۳۱: نوشتن علائم نگارشی در word 

در هنگام نوشتن پایان نامه، به یکسری علائم نگارشی نیاز داریم، که به کمک میان بر ها می توانیم آنها را در متن وارد کنیم. 

فراموش نکنید که برای استفاده از این میان بر ها، زبان نوشتن باید روی حالت فارسی باشد. 

نگارش ویرگول ( ، ): Shift+T

نگارش نقطه ویرگول ( ؛ ): Shift+Y 

نگارش ( [ ): Shift+O 

نگارش ( ] ): Shift+I

نگارش گیومه ( « ): Shift+K

نگارش گیومه ( » ):  Shift+L

نکته ۳۲: حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word 

در هنگام نوشتن پایان نامه به زبان فارسی، گاهی حرکت گذاری ضرورت پیدا می کند. 

برای اینکار، وقتی زبان نوشتن روی فارسی است، می توانید از میان بر های زیر استفاده کنید. 

نگارش ( ژ ): Shift+C

نگارش تشدید ( اّ ): Shift+F

نگارش فتحه ( اَ ): Shift+A

 نگارش کسره ( اِ ): Shift+D

نگارش ضمه (اُ): Shift+S

نگارش تنوین (اً): Shift+Q

نگارش تنوین ( اٍ ): Shift+E

نگارش تنوین ( اٌ ): Shift+W

نگارش همزه ( ۀ ): Shift+G

نگارش همزه ( أ ): Shift+N

نگارش همزه ( إ ): Shift+B

نگارش همزه ( ؤ ): Shift+V

نگارش همزه ( ء یا ئ ): Shift+M

نگارش ( ه ): Shift+Z

نکته کلیدی: 

برای کشیدن یک حرف (مانند مــــــــــــــ و یا هر حرف دیگری) ، کافیست ابتدا حرف مورد نظر را نوشته و سپس کلیدهای Shift+J  را با هم نگه دارید. حرف مورد نظر تا زمانی که این دو کلید را نگه دارید، کشیده می شود. 

به همین راحتی! 

نکته ۳۳: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در word 

برای تغییر رنگ فونت نوشته، در منوی Home بر روی گزینه Font Color کلیک کرده و رنگ فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

برای های لایت کردن نوشته، متن مورد نظر که می خواهید های لایت شود را انتخاب کنید.

سپس در منوی Home بر روی گزینه Text Highlight Color کلیک کنید و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نکته ۳۴: ایجاد Header (بالا صفحه) و Footer (پایین صفحه) در word 

برای ایجاد header و footer، در منوی Insert و در قسمت Header & Footer، بر روی گزینه Header (بالا صفحه) و یا Footer (پایین صفحه) کلیک کنید و مدل بالا صفحه و پایین صفحه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

متنی که در این دو قسمت می نویسید، در تمامی صفحات مشاهده می شود. 

نکته ۳۵: تنظیمات حاشیه صفحات (Page Borders) در word 

برای انجام تنظیمات حاشیه صفحات، در منوی Page Layout بر روی گزینه Page Borders کلیک کنید.

پنجره زیر باز می شود.

در اینجا می توانید تنظیمات مورد نظرتان، همچون Style حاشیه متن، رنگ، پهنا (ضخامت) و مدل های خاص (Art) را در حاشیه نوشته تان اعمال کنید. 

نکته کلیدی: 

اگر می خواهید این حاشیه فقط در بخش خاصی از نوشته تان اعمال شود و در تمامی صفحات، حاشیه نداشته باشید، آن قسمت از متن را انتخاب کنید.

سپس در پنجره باز شده (Borders and Shading)، بر روی منوی Borders کلیک کنید. 

و تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید. 

در صورتی که این آموزش برای شما مفید بود خوشحال خواهیم شد به هر میزانی که می توانید از نویسنده این آموزش در رایتمن حمایت کنید.

لینک حمایت مالی در درگاه پی پینگ

 

هدیه : لینک دانلود تقویم تک برگ کاری سال ۱۳۹۷

 

۰- لینک آموزش تصویری نوشتن پایان نامه در ورد word

۱- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت اول

۲- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت دوم

۳- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم

۴- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت چهارم

۵- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم

۶- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت ششم

 

به منوی لینک های ویژه مراجعه کنید و در رایتمن در این لینک عضو شوید تا آموزش ها و اخبار گلچین برای شما ارسال شود. رایتمن به شما تعهد می دهد ( این تعهد در عمل بعد از گذشت ۵ سال به ده ها هزار نفر از نخبگان مشترک در رایتمن اثبات شده) ایمیل شما را محفوظ نگه دارد و هرگز ایمیل اسپمی برای شما ارسال نکند و هر لحظه اراده کنید تنها با یک کلیک در انتهای هر ایمیل لغو اشتراک کنید. فرصت یکبار دری را می کوبد! لینک منشور اخلاقی رایتمن

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*