۲۳:۲۰ دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » پایان نامه » آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم

آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم

آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم
آموزش پایان نامه نویسی ورد – هدف از آموزش پایان نامه نویسی ، بیان نکاتی از ورد است که در هنگام نوشتن پایان نامه به آنها نیاز خواهیم داشت.

در این قسمت، سعی کردم بخش دیگری از نکات مهم word را که در رابطه با نوشتن پایان نامه بلد بودم به رشته تحریر درآورم. مطالبی که  آموختن و تجربه آنها زمان زیادی را می برد اما شما می توانید در زمان بسیار کوتاهی آنها را فراگیرید. از اینکه تا این قسمت از آموزش را یاد گرفته اید و مشتاق برای ادامه یادگیری هستید بسیار خوشحالم و باعث خرسندی است که بخشی از مشکلات شما عزیزان را بتوانم حل کنم. لطفا در کامنت، نظرات ارزشمند خود را برایم ارسال کنید.

اگر این آموزش به درد شما می خورد، لینک آن را برای دانشجوهایتان، همکارانتان و سایر دوستانتان ارسال کنید. چرا که  “تو نیکی میکن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز …..”

همچنین برای اطلاع شما، مدتی است که آموزش زبان انگلیسی از ابتدا تا انتها را آغاز نموده ام برای شرکت در این دوره به این لینک مراجعه کنید.

مطالبی که در این آموزش میخوانید:

نکته ۱۵: نگارش عنوان و زیر عنوان در word

نکته ۱۶: درج فهرست مطالب در word 

نکته ۱۷: رفتن روی عنوان با کلیک بر روی فهرست در word

نکته ۱۸: درج فهرست اشکال و فهرست جداول در word

نکته ۱۹: چسباندن شکل به عنوان شکل و همچنین الحاق جدول به عنوان جدول

نکته ۲۰: بهم نخوردن متن در word هنگام کپی کردن یک شکل

——————————————————————-

 نکته ۱۵: نگارش عنوان و زیر عنوان در word 

یکی از دیگر نکات مهم درنوشتن پایان نامه ، نگارش عناوین و زیر عناوین می باشد.

بدین منظور، ابتدا عنوان و زیر عنوان های خود را با همان فونتی که پایان نامه را با آن می نویسید، لیست و درج کنید.

سپس بر روی عنوان یا زیر عنوان مورد نظر کلیک کرده و از منوی Home، و از قسمت Styles،

گزینه Heading 1 را برای عنوان های اصلی،

گزینه Heading 2 را برای زیر عنوان های اصلی و

گزینه Heading 3 را برای زیر عنوان های فرعی انتخاب کنید.

اکنون تنها کافی است فونت عناوین را به فونت مورد نظر، و رنگ عناوین را نیز به مشکی تغییر دهید.

نکته ۱۶: درج فهرست مطالب در word 

یکی از سخت ترین قسمت های پایان نامه نویسی، نگارش فهرست مطالب، و سخت تر از آن، درج فهرست جداول و فهرست اشکال می باشد.

ولی خب، امیدوارم با روشی که به شما آموزش می دهیم، به راحتی از پس آن برآیید.

البته این نکته را هم اضافه کنم که می توانید فهرست ها را در انتهای نگارش پایان نامه و یا در حین آن انجام دهید.

اگر از روش گفته شده در نکته ۱۵ در نگارش عناوین استفاده کنید، درج فهرست مطالب خیلی ساده می شود.

ابتدا مکان نما را به صفحه ای که می خواهید فهرست مطالب در آن درج شود برده و سپس از منوی References، و در قسمت Table of Contents، بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید. از پنجره باز شده، Automatic Table 1 را انتخاب کنید.

فهرست مطالبی مطابق شکل زیر ایجاد می شود.

کل فهرست را انتخاب نموده و از منوی Home، گزینه راست چین را انتخاب کنید.

در نتیجه

اکنون به جای کلمه Contents، کلمه “فهرست مطالب” را درج کنید.

ممکن است بعد از ایجاد فهرست مطالب، عنوان یا زیر عنوانی را به پایان نامه خود اضافه کنید، و یا شماره صفحه ای که عنوان شما در آن قرار دارد، به دلیل اضافه یا حذف کردن بخشی از متن پایان نامه، تغییر کند.

نگران نباشید!!

تنها کافیست در هر مرتبه از تغییرات فهرست خود را Update کنید.

برای این منظور، بر روی گزینه UpdateTable کلیک کنید.

در پنجره باز شده (Update Table of Contents)، اگر تنها شماره صفحات عناوین تغییر کرده است، گزینه Update page numbers only را انتخاب کنید.

و اگر عنوان یا زیر عنوانی را به متن پایان نامه اضافه و یا از آن حذف کرده اید، گزینه Update entire table را انتخاب کنید.

تنها باید مجددا فهرست خود را راست چین کنید.

نکته کلیدی ۱:

حتی اگر شماره صفحات خود را قبل از درج فهرست، فارسی کرده باشید، شماره صفحات عناوین، انگلیسی درج می شود!

نکته کلیدی برای فارسی کردن شماره صفحات عناوین، این است که ابتدا فهرست را “راست چین” کنید و بعد با کلیک بر روی گزینه Update Table، یکبار گزینه Update page numbers only را انتخاب نموده و کلید Ok را فشار دهید.

شماره صفحات عناوین در فهرست، فارسی می شوند!!

مزیت دیگر استفاده از این روش، این است که حتی پس از ایجاد فهرست، می توانید آن را Cut نموده و در فایل word دیگری کپی کنید!

بدون اینکه اطلاعات درج شده در فهرست شما بهم بریزد.

نکته کلیدی ۲: 

اگر زیر بخش های شما بیشتر از دو تا بود، یعنی به عنوان مثال، (۱-۲-۱-۱-) هم داشتید، از منوی Home، بر روی مثلث گوشه راست قسمت Styles کلیک کرده، پنجره Styles باز می شود.

روی گزینه Options کلیک کنید.

در پنجره باز شده (Style Pane Options)، مربع جلوی گزینه Show next heading when previous level is used را تیک بزنید.

در این صورت، هر موقع از Heading ها استفاده کردید، خود به خود، “زیر-هدینگ” بعدی در قسمت Styles از منوی Home مشاهده می شود و به راحتی می توانید در صورت نیاز، “زیر هدینگ” های بعدی را نیز انتخاب کنید.

نکته کلیدی ۳: 

وقتی بخواهید فایل word را به pdf تبدیل کنید، در فهرست مطالب، به جای شماره صفحات با این پیغام مواجه می شوید:

Error! Bookmark not defined

برای رفع این مشکل، باید فهرست مطالب را غیر قابل آپدیت کردن کنید تا در هنگام pdf کردن، با پیغام bookmark not defined برخورد نکنید.

ابتدا کل فهرست را انتخاب کنید و سپس کلیدهای Ctrl+Shift+F9 را همزمان نگه دارید. مشکل برطرف می شود!

فقط یک نکته را نباید فراموش کنید و آن اینکه، با این کار دیگر نمی توانید فهرست تان را آپدیت کنید!

بنابراین توصیه می کنم که این کار را یا زمانی انجام دهید که فهرست را در جای دیگری کپی کرده باشید، یا اول یک کپی از فایل word تهیه کنید و بعد این روش را روی فهرست اعمال کنید.

نکته ۱۷: رفتن روی عنوان با کلیک بر روی فهرست در word

اگر از نکته ۱۶ برای درج فهرست مطالب استفاده کرده باشید، تنها با یک کلیک به راحتی می توانید بر روی عنوان مورد نظرتان بروید.

برای اینکار، به صفحه فهرست رفته و کلید Ctrl را پایین نگه داشته و همزمان بر روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.

بلافاصله به صفحه ای که عنوان را در آن درج کرده اید، خواهید رفت.

این روش را می توانید برای فهرست اشکال و فهرست جداول نیز به کار ببرید.

نکته ۱۸: درج فهرست اشکال و فهرست جداول در word 

بعد از فهرست مطالب، نوبت نگارش فهرست اشکال و فهرست جداول است.

ابتدا باید پنجره Styles را باز کنید.

برای این کار، مطابق شکل، از منوی Home، و در قسمت Styles، بر روی فلش سمت راستی کلیک کنید.

پنجره ای به نام Styles باز می شود.

روی دکمه New Style کلیک کنید.

پنجره Create New Style from Formatting باز می شود که در آن می توانید یک فهرست جدید با نام دلخواه ایجاد کنید.

در قسمت Name، نام فهرستی را که می خواهید درج کنید، وارد نموده و OK را بزنید.

فهرست جدیدی با نام مورد نظرتان ایجاد می شود. من تمام تلاش خودم را می کنم تا نکات را به دقت آموزش دهم. لذا از شما نیز میخواهم همراه من همه نکات را آزمایش و تمرین کنید.

مکان نما را روی متن شکل قرار دهید.

سپس روی نام فهرست مطلبی که ایجاد کرده بودید، کلیک کنید تا به آن اضافه شود.

و به همین ترتیب روی تمام شکل ها این کار را ادامه دهید.

فقط فراموش نکنید که فرمت متن اشکال را دوباره به فرمت مورد نظر خود برگردانید.

متن شکل ها به فهرست اشکال اضافه می شود.

از منوی References، بعد از باز کردن پنجره Table of Contents، گزینه Insert Table of Contents را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده (Table of Contents)، گزینه Options را کلیک کنید.

پنجره Table of Contents Options باز می شود.

با حرکت دادن Scroll که در شکل نیز مشخص شده است، در پایین صفحه، “فهرست جداول” را مشاهده می کنید.

فقط یادتان باشد که اعداد جلوی Heading ها را پاک کنید.

و جلوی “فهرست جداول”، عدد ۱ را بنویسید.

OK را بزنید.

اگر شما قبلا فهرستی ایجاد کرده باشید، پنجره ای باز می شود که از شما می پرسد آیا می خواهید فهرست جدید را جایگزین فهرست قبلی کنید، که حتماً روی گزینه “No” کلیک کنید تا فهرست دوم نیز اضافه شود.

مانند فهرست مطالب که در نکته ۱۶ گفته شد، باید فهرست های دیگر را نیز راست چین کنید.

نکته دیگری که باقی می ماند این است که عنوان “فهرست جداول” در بالای صفحه، نمایش داده نمی شود.

مکان نما را به ابتدای فهرست برده و Enter بزنید.

حالا در خط اول، عنوان فهرست خود را درج کنید.

فهرست دوم شما حاضر است.

تنها، برای update کردن فهرست خود، ابتدا بر روی فهرست مورد نظر کلیک کرده و سپس در منوی References، بر روی گزینه Update Table کلیک کنید.

برای ایجاد فهرست های بیشتر، این مراحل را دوباره انجام دهید.

نکته کلیدی: حذف نقطه چین میان عنوان و شماره صفحه 

برای حذف نقطه چین میان عنوان و شماره صفحه کافیست در پنجره Table of Contents، در جلوی گزینه Tab Leader، کلمه none را انتخاب کنید، تا نقطه چین نمایش داده نشود. 

نکته ۱۹: چسباندن شکل به عنوان شکل و همچنین الحاق جدول به عنوان جدول در word 

اگر بخواهیم هنگامی که شکل و یا جدول را در متن جابجا می کنیم، عناوین آنها نیز به همراه شان جابجا شود، باید شکل و عنوانش را درون یک جدول قرار دهیم.

در این صورت برای جابجا کردن شکل و عنوان، کافیست جدول را cut کرده و در جای مورد نظر paste کنیم.

برای این منظور، ابتدا مطابق شکل زیر، در منوی Insert، بر روی Table کلیک کرده و سپس مطابق شکل، جدولی با دو سطر و یک ستون را انتخاب می کنیم.

سپس شکل و عنوان شکل را درون جدول می آوریم.

حالا برای جابجا کردن شکل و عنوان، فقط باید جدول را حرکت دهیم.

به همین سادگی…

فقط فراموش نکنید که اگر مکان شکل را جابجا کردید، ممکن است شماره شکل تغییر کند.

نکته ۲۰: بهم نخوردن متن در word هنگام کپی کردن یک شکل

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی شکلی در درون متن خود کپی می کنید، موجب بهم ریختگی متن شما شود.

این ایراد در تنظیمات word شماست.

تنها کافیست بر روی شکل دابل کلیک کرده ( دو بار کلیک با سرعت )  و از منوی Format، و در قسمت Text Wrapping، بر روی گزینه In Line with Text کلیک کنید.

در ورژن قدیمی ۲۰۰۷ چنین تصویری می بینید

در آفیس ۲۰۱۶ چنین خواهد بود

شکل شما از درون متن خارج می شود!!!

در صورتی که این آموزش برای شما مفید بود خوشحال خواهیم شد به هر میزانی که می توانید از نویسنده این آموزش در رایتمن حمایت کنید.

لینک حمایت مالی در درگاه پی پینگ

 

هدیه : لینک دانلود تقویم تک برگ کاری سال ۱۳۹۷

 

۰- لینک آموزش تصویری نوشتن پایان نامه در ورد word

۱- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت اول

۲- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت دوم

۳- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم

۴- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت چهارم

۵- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم

۶- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت ششم

 

به منوی لینک های ویژه مراجعه کنید و در رایتمن در این لینک عضو شوید تا آموزش ها و اخبار گلچین برای شما ارسال شود. رایتمن به شما تعهد می دهد ( این تعهد در عمل بعد از گذشت ۵ سال به ده ها هزار نفر از نخبگان مشترک در رایتمن اثبات شده) ایمیل شما را محفوظ نگه دارد و هرگز ایمیل اسپمی برای شما ارسال نکند و هر لحظه اراده کنید تنها با یک کلیک در انتهای هر ایمیل لغو اشتراک کنید. فرصت یکبار دری را می کوبد! لینک منشور اخلاقی رایتمن

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*