۱۱:۳۰ شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » استفاده از منابع: نقل قول، نقل به مضمون، خلاصه

Rightman.ir

استفاده از منابع: نقل قول، نقل به مضمون، خلاصه

استفاده از منابع: نقل قول، نقل به مضمون، خلاصه

مقدمه نویسنده

در این مقاله سعی دارم اطلاعات واضح و شفافی در مورد نقل قول کردن، نقل به مضمون کردن و خلاصه کردن متن های دیگر پژوهشگران و استفاده ی آنها در مقاله ی خود توضیحاتی را برای خوانندگان عزیز عرض کنم. راستی سوال است چه زمانی می توان از کلمات نوشته شده توسط دیگران استفاده کرد؟ چطور باید از آنها استفاده کرد؟ طبیعتا استفاده ی نامناسب از روی عدم آگاهی باعث می شود که نوشته ی ارزشمند ما به یک سرقت علمی مبدل شود!

چه تفاوتی بین نقل قول، نقل به مضمون و خلاصه کردن وجود دارد؟

زمانی هست که شما می خواهید از کار دیگران در متن خود استفاده کنید، می توانید این کار را بسته به مورد، به سه روش انجام دهید

گاهی لازم است که یک جمله را عینا نقل قول کنید. گاه، می خواهید معنایی را که در آن کار به وجود آمده است بیان کنید و گاه لازم می شود که قسمتی از آن کار را خلاصه نمایید و در متن خود به آن اشاره کنید.

نقل قول ها می بایست دقیقا مطابق با متن اصلی باشند و البته کوتاه! نقل قول شما می باید کلمه به کلمه از متن مورد نظر کپی/پیست شوند.

نقل به مضمون یعنی اینکه شما یک عبارت را در متن اصلی خوانده اید و آن را با کلمات خود می نویسید. قطعا در این مورد نیز امانت را حفظ خواهید نمود و منظور نویسنده اصلی را بیان می کنید و معمولا شما نقل به مضمون می کنید تا کوتاه تر بنویسید.

خلاصه کردن یعنی ایده های کلی متن اصلی را درک کنید و آنها را با بیان خودتان بنویسید. مجددا دقت کنید که حفظ امانت در رساندن منظور نویسنده اصلی لازم است. خلاصه ها خیلی از متن اصلی کوتاهتر هستند و نگاه کلی به موضوع آنها دارند.

چرا باید از نقل قول، نقل به مضمون و خلاصه استفاده کنیم؟

اینها می توانند اهداف مختلفی را داشته باشند مثلا….

  • برای تقویت آنچه می نویسید و یا اعتبار بخشیدن به آن
  • رجوع دادن خواننده به کارهای قبلی ای که شما در ادامه آنها کار می کنید
  • ارائه ی مثال هایی در مورد موضوعی که در باره ی آن می نویسید
  • زمانی که میخواید با نویسنده ای مخالفت کنید یا موافقت خود را اعلام کنید
  • زمانی که می خواهید مشخص باشد که این جمله را شما نگفته اید بلکه نویسنده ی دیگری آن را گفته است

​زمانی که شما از هر کدام از این روش ها استفاده می کنید لازم است منبع مورد استفاده ( متن اصلی) را نیز قید کنید تا خواننده بداند که این متن، ایده، عبارت، طرح یا هر چیزی که از آن استفاده کرده اید در اصل متعلق به چه کسی بوده است. بعلاوه خواننده باید بتواند در صورت نیاز آن منبع را پیدا کند. به این کار «رفرنس دهی» گفته می شود.

حال سوال این است که

  • چطور باید رفرنس دهی کرد؟
  • استانداردها و ضوابط رفرنس دادن چه چیز هایی است؟
  • چگونه باید یک کتاب را رفرنس دهی کرد؟
  • چگونه یک وبسایت را در رفرنس ها بیاوریم؟ 
  • آیا می توان یک فیلم را هم در رفرنس ها قرار داد؟

برخی موارد مهم:

پیدا کردن اختصار برای نام مجلات

دانلود مقاله رایگان  سای هاب

آموزش مندلی

دو سایت برای معرفی مجلات

ضریب تاثیر مجلات

راهنمای ساینس دایرکت

تریتب نام نویسندگان مقاله

آموزش دفاع از پایان نامه

مرجع نویسی به روش apa

۰- لینک آموزش تصویری نوشتن پایان نامه در ورد word

۱- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت اول

۲- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت دوم

۳- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت سوم

۴- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت چهارم

۵- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت پنجم

۶- آموزش نوشتن پایان نامه در ورد word از ابتدا تا انتها – قسمت ششم


Rightman.ir