۷:۰۶ دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » گوناگون » FedEx بزرگ ترین شرکت باربری هوایی دنیا

Rightman.ir

FedEx بزرگ ترین شرکت باربری هوایی دنیا

FedEx بزرگ ترین شرکت باربری هوایی دنیا

صاحب بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل کالا در دنیا، توجه به اعتبار برند، ایجاد فرهنگ رو به رشد و تعالی و درس گرفتن از شکست‌ها را از جمله مهمترین عوامل موفقیت خود می‌داند.

سال ۱۹۷۱ بود که ایده راه‌اندازی یک شرکت حمل‌ونقل کالا به ذهن فرد اسمیت ۲۷ ساله رسید. او برای راه‌اندازه این شرکت در شهر لیتل راک آرکانزاس به همکاری فرودگاه شهر احتیاج داشت، اما نتوانست نظر مثبت مدیران را جلب کند. درنهایت شرکت خود را دو سال بعد و درحالی‌که کمتر از ۱۵ فالکن در اختیار داشت، در ممفیس راه انداخت و از همان ابتدا ۲۵ شهر را به‌عنوان هدف اولیه برای جابه‌جایی و انتقال کالا قرار داد تا امروز که بتواند تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت باربری هوایی دنیا شود.

۱۱ میلیون دلار سرمایهگذاری برای جبران یک شکست

اولین هدف فرد اسمیت از تاسیس شرکت فدرال اکسپرس انتقال بسته‌های پستی یک روزه و دو روزه بود و این کار را با شعار «حمل‌ونقل کالا با سرعت بیش از ۵۵۰ مایل در ساعت» شروع کرد. اما ایده ناب اسمیت که در ابتدا به نظر می‌رسید می‌تواند موفق و پول‌ساز باشد و مشتری‌های زیادی را به خود جلب کند، در همان ماه اول یک میلیون دلار ضرر داد! این ضرر در آن روزها آن‌قدر بزرگ بود که ممکن بود هر کس دیگری جز فرد اسمیت را ناامید کند. اما در مورد او این‌طور نشد. اسمیت پشت میزش ننشست تا هواپیمایش به ممفیس برگردد، بلکه مستقیما به سراغ یک معامله رفت و در آن ۲۷هزار دلار سود کرد تا دوباره عزمش را برای ادامه کار در شرکت جمع کند. ۲۷هزار دلاری که اسمیت در این معامله برنده شد، در مقایسه با ضرر یک میلیون دلاری که در ماه اول کار کرده بود، تقریبا هیچ بود، اما او این سود را به فال نیک گرفت و ۱۱ میلیون دلار دیگر سرمایه به شرکت تزریق کرد؛ کاری که شاید کمتر کارآفرینی در این مرحله جرئت و جسارتش را داشت.

کاهش محدودیتهای دولتی و موفقیت بزرگ فدرال اکسپرس

اسمیت با همان ۱۱ میلیون دلار جان تازه‌ای به کالبد فدرال اکسپرس دمید و در سال ۱۹۷۵ موفق شد اولین صندوق پستی را برای مرسولات خود نصب کند، و در مدت کوتاهی موفق شد حجم کالاهایی را که جابه‌جا می‌کند، به حدود ۲۰ هزار بسته در روز برساند و سود سرشاری را روانه حساب‌های بانکی شرکت کند. بااین‌حال فرد اسمیت و فدرال اکسپرس موفقیت بزرگ خود را به کاهش مداخله دولت در زمینه حمل‌ونقل هوایی و رفع محدودیت‌های قانونی مدیون است که در سال ۱۹۷۶ رخ داد و باعث شد فرد اسمیت بتواند کار خود را گسترش دهد و صاحب هفت فروند هواپیمای بویینگ شود. به این ترتیب موفقیت‌های بعدی برای فدرال اکسپرس از راه رسید تا این شرکت بتواند در سال ۱۹۷۷ نام خود را به‌عنوان نخستین شرکت حمل‌ونقل کالا در آمریکا معرفی کند که مجهز به سیستم تمام اتوماتیک و رایانه‌ای است و به شکل هم‌زمان بسته‌های پستی، وسایل نقلیه و افراد را مدیریت می‌کند. سه سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۰ این شرکت خدمات خود را روی بیش از ۱۰۰ شهر در آمریکا متمرکز کرد و یک سال پس از آن اولین بسته‌های پستی فدرال اکسپرس روانه کانادا شد. در سال ۱۹۸۳ و درحالی‌که کمتر از یک دهه از راه‌اندازی این شرکت می‌گذشت، فرد اسمیت فدرال اکسپرس را به سودی بیش از یک میلیارد دلار در سال رساند.

هوشمندی مشاوران در ایجاد یک برند میلیارد دلاری

سال ۱۹۹۴ سال منحصربه‌فردی برای فرد اسمیت و شرکای تجاری‌اش بود. در این سال مشاوران شرکت او و سایر مدیران را قانع کردند تا نام شرکت را از فدرال اکسپرس به فدکس (FedEx) تغییر دهد. استدلال مشاوران این بود که فدکس عنوانی کوتاه‌تر و محکم‌تر برای یک نشان تجاری است و استفاده از آن می‌تواند هزینه‌های مربوط به نقاشی و رنگ‌آمیزی نام شرکت را روی هواپیماها و سایر وسایل نقلیه، صدها هزار دلار کاهش دهد و صرفه‌‌جویی مالی زیادی برای شرکت داشته باشد. با هوشمندی مشاوران تجاری شرکت، این نشان تجاری در آمریکا و کانادا چنان مصطلح و پرکاربرد شد که بالاخره توانست به فرهنگ لغات انگلیسی راه پیدا کند. نشان فدکس توسط لیندون لیدر، مدیر ارشد طراحی شرکت لاندور اسوشیتس، طراحی شد و با وجود ظاهر ساده و بی‌تکلفش توانست به یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیا تبدیل شود و بارها و بارها جوایزی را به‌عنوان لوگوی برتر دریافت کند.

فدکس در حال حاضر از طریق ۱۲ فرودگاه مرکزی، بیش از یک میلیون بسته پستی را به بیش از ۳۷۰ مقصد در ۲۲۰ کشور دنیا ارسال می‌کند و بزرگ‌ترین شرکت باربری هوایی دنیاست که بیش از ۶۵۰ فروند هواپیما در اختیار دارد.

فرد اسمیت در مصاحبه‌ای با مجله فورچون، توجه به اعتبار برند، ایجاد فرهنگ رو به رشد و تعالی، درس گرفتن از شکست‌ها برای بهبود کار، توجه دائمی به رشد و توسعه کار، قربانی نکردن خدمت‌رسانی به سود مالی و استفاده از فرصت‌های نامعمول برای رشد را عوامل اصلی موفقیت خود در فدکس معرفی کرده بود.„

لینک خبر

منبع: بنیاد ملی نخبگان

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir