حضور بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی در کشور
معاون آموزشی در همایش معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تعداد دانشجویان رشته های علوم پزشکی کشور را بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو بیان کرد.
دکتر امیر محسن ضیایی در همایش معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را در ۶ سال گذشته ۷۰ درصد بیان کرد و گفت: توسعه تحصیلی به مقاطع تکمیلی و تخصصی در مهر ماه سال ۹۳ نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۲٫۸ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر تعداد دانشجویان رشته های علوم پزشکی بیش از ۱۷۰ هزار نفر است، افزود: در سال ۹۳ حدود ۲۶ هزار پذیرش دانشجو داشتیم که نسبت به سال گذشته حدود ۱۵۰۰ پذیرش کاهش داشتیم.
به گفته معاون آموزشی، بیشترین تعداد دانشجو در رشته های کارشناسی پیوسته می باشد.
وی در ادامه بر ضرورت توجه به کیفیت، بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم به خاطر کمبود هایی که وجود دارد کیفیت نادیده گرفته شود.
معاون آموزشی همچنین بر شفاف شدن هزینه هر دانشجو و اعلام سرانه آن به دولت به منظور توسعه بیشتر آموزش پزشکی تاکید کرد.
وی در ادامه به تربیت نیروی پرستار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶ هزار دانشجوی پرستاری تربیت می شوند که ۲ هزار نفر آنها در دانشگاه آزاد است.
وی با بیان این که این نسبت تربیت پرستار با نسبت تربیت پزشکان متفاوت است، افزود: ما باید ۲۴ هزار پرستار داشته باشیم و به همین دلیل طی همکاری با معاونت پرستاری مقرر شد در سال آینده پذیرش رشته پرستاری را به دو برابر برسانیم.
دکتر ضیایی همچنین با اشاره به این که از سال ۸۶ تا سال ۹۲ تعداد اعضای هیات علمی رشدی معادل ۲۷٫۵ درصد داشته است، افزود: در سال ۹۳ تعداد اعضای هیات علمی به ۱۴ هزار و ۳۰۵ نفر رسیده است که با جذب ۹۴۲ نفر عضو هیات علمی ، این شاخص نسبت به سال ۹۲، ۷ درصد افزایش داشته است.
وی شاخص نسبت استاد به دانشجو را در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ برابر با ۹٫۱ بیان کرد و گفت: در سال تحصیلی ۹۲ این شاخص به ۱۲٫۱ رسید و در مهر ۹۳ نسبت به مهر ماه ۹۲ حدود ۱٫۳ افزایش داشته است.
معاون آموزشی در ادامه با بیان این که اعتبار مصوب کمک به هزینه سرانه تخت های بیمارستان های آموزشی در سال ۹۲، ۳۰ درصد نسبت به سال ۸۷ و ۲۹ درصد نسبت به سال ۹۱ کاهش داشته است، افزود: همچنین اعتبار تخصیص یافته این برنامه در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، در شش ماهه اول ۹۲ ، تنها ۲۲ درصد از میزان اعتبار مصوب تخصیص داده شده است.
دکتر ضیایی همچنین، با اشاره به این که اعتبار مصوب تحقق قطب های علمی در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۸ ، ۱۷ درصد کاهش و نسبت به سال ۹۱، ۳۳ درصد کاهش داشته است، افزود: توسعه کمی قطب های علمی در همین دوره زمانی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
معاون آموزشی در ادامه، نظام آموزش پزشکی پاسخگو به نیازها را یکی از راهبردهای اساسی وزارت بهداشت در حوزه آموزشی با هدف تحول در نظام آموزش پزشکی بیان کرد و گفت: ارتقای کیفی نظام آموزش پزشکی ، باز بینی کوریکولوم های آموزشی، مطالعه و برآورد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، توجه به توسعه رشته های بین رشته ای، جلوگیری از ریز کردن بیش از حد تخصص ها و سرانه ای شدن اعتبارات آموزش پزشکی از دیگر راهبردهای اساسی در حوزه آموزشی است.
وی همچنین، با بیان این که ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در حوزه آموزش یکی از برنامه های توسعه ای آموزش علوم پزشکی است، افزود:توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت کشور، توسعه رشته ها و مقاطع اولویت دار در نظام آموزش عالی سلامت کشور، تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت کشور و تحلیل اثر بخشی و کارایی نظام ادغام در نظام سلامت از دیگر برنامه های توسعه در آموزش علوم پزشکی است.
به گفته دکتر ضیایی تجمیع بیمارستان های آموزشی و تبیین نقش بخش غیر دولتی در تربیت نیروی انسانی نظام سلامت، از دیگر برنامه های حوزه آموزش پزشکی است.
وی در ادامه، به تشکیل کارگروه همکاری های مشترک مابین وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در این کارگروه ها چالش ها، راه کارها و بازنگری آیین نامه ها صورت می گیرد.
دکتر ضیایی همچنین به تشکیل کارگروه های بررسی و ارائه طرح نحوه فعالیت و اداره شعب بین الملل در نظام آموزش پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: کارگروه های بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و کار گروه تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت با مشارکت معاونت توسعه تشکیل شده است.
معاون آموزشی در ادامه، بر ضرورت همکاری دانشگاه های علوم پزشکی با ستاد در جهت ارتقاء کیفی آموزش تاکید کرد.
منبع: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

