برای کودکان اوتیسمی به اندازه انگشتان یک دست کتاب نداریم
کارشناسان حاضر در نشست «کتاب و شهروندان با نیازهای ویژه» می گویند: برخی از ناشران تنها می خواهند از روی ترحم و دلسوزی آثار مولفان معلول را چاپ کنند اما مولفان معلول معتقدند که باید ناشری از روی دلسوزی بخواهد کتابی را منتشر کند. همچنین برای آگاهی بخشی نسبت به کودکان اوتیسمی کتاب به اندازه انگشتان دست نداریم.
نشست «کتاب و شهروندان با نیازهای ویژه» روز دوشنبه (۲۱ اردیبهشت ماه ۹۴) با حضور سهیل معینی، محسن غفوریان، محمد کمالی، ترانه میلادی، محمد براتی سده و سیدمهدی صادق نژاد در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
معینی، مدیر عامل انجمن باور در ابتدای این نشست موضوع کتاب و شهروندان با نیازهای ویژه را از سه منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: نخستین رویکرد بحث دسترسی این گروه از شهروندان به کتاب است. بدین معنی که تمامی اقشار جامعه از جمله افراد با نیازهای ویژه باید بهراحتی به کتاب دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به معاهده وایپوی مراکش گفت: این معاهده برای نخستین بار در مراکش و در سال ۲۰۱۳ منعقد شد. وایپو همان سازمان مالکیت معنوی است که حق دسترسی افراد کم بینا و نابینا را به کتاب ها مستثنای رعایت قاعده کپی رایت کرد. از آن زمان تاکنون ۸۱ کشور به این معاهده ملحق شدند و بیست کشور نیز آن را امضا کردند. کشور ایران نیز با وجود پیوستن به این معاهده هنوز آن را امضا نکرده است.
وی با تاکید بر بررسی مشکلات مولفان معلول گفت: مساله دیگر افراد معلول مولف است. بدین معنی که ما باید مشکلات این افراد را بررسی کرده و محدویت های آنها را مرتفع کنیم. مساله دیگر نیز طرح نیازهای ویژه افراد معلول در کل آثار جهان است. باید ببینیم نگاهی که ناشران به مولفان دارند چقدر نیازهای افراد معلول را مورد بررسی قرار میدهد.
توانایی های بالقوه معلولان باید با ابزاری مانند کتاب شناسایی شود
غفوریان، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور نیز در ادامه این نشست به فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره کتاب و شهروندان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: ما در این سازمان هفت گروه را تحت پوشش قرار دادیم و با نگاهی متفاوت سعی کردیم تا نیازهای این هفت گروه را بررسی کنیم. اولین گام در این راستا تهیه کتاب های درسی بوده است. بدین منظور برای افراد کم بینا و نابینا کتاب ها بهصورت بریل و صوتی و نیز متناسب با شرایط آنها تهیه شده است.
وی ادامه داد: جامعه و متولیان آن باید به گونهای برنا هریزی کنند که هر فردی مبتنی بر حق اصلی اش که دریافت اطلاعات جدید است بتواند از دسترسی ساده به کتاب بهرهمند شود. نکته دیگر بحث توجه به توانمندی ها و خلاقیت های افراد معلول است. توانایی های بالقوه این افراد باید با ابزاری مانند کتاب شناسایی شود.
وی افزود: اکنون روش قصهگویی، یکی از ابزارهایی است که در آموزش افراد با نیازهای ویژه به کار گرفته میشود. در مطالعه افراد با نیازهای ویژه باید بحث ایجاد فرصت لذتبردن از مطالعه در نظر گرفته شود. لذتبردن از مطالعه نیز زمانی رخ میدهد که امکانات متناسب با شرایط آن فرد فراهم شود بهطور مثال برای یک شخص نابینا کتاب های بریل باید با حجم سبکی آماده شود. برای افراد کم توان ذهنی نیز باید ملاحظاتی را در نظر داشت بدین معنی که مطالب باید کوتاه و همراه با تصاویر باشد. بچه های با اختلالات هیجانی نیز نیازمند نوع خاصی از کتاب هستند و باید برای تدوین کتاب های متناسب با این گروه ملاحظاتی مانند ابعاد و رنگ را در نظر گرفت.
میلادی مولف حوزه کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست به برخی از مشکلاتی که مولفان معلول مواجه هستند اشاره کرد و گفت: روال گرفتن مجوز برای کتاب پروسهای طولانی است که نیاز به تجربه و آگاهی و حمایت دارد و اغلب مولفان معلول با این شاخصهها آشنا نیستند. از سوی دیگر باید کتابهایی که برای کودکان معلول نوشته میشود اولویتبندی شده و باید براساس این اولویت ها کتاب هایی متناسب با ویژگیهای این کودکان تولید شود.
ناشران از روی ترحم میخواهند کتاب مولفان معلول را چاپ کنند
وی با تاکید بر اینکه باید برای آگاهیبخشی جامعه نسبت به مشکلات و نیز توانایی های افراد معلول کتاب تولید شود، گفت: معتقدم جامعه بیش از معلولان نیازمند کتاب هایی هستند که به آنها بهصورت غیرمستقیم مشکلات افراد معلول را توضیح دهد. ما باید به بچه های خود بیاموزیم که تفاوتها را درک کنند و بدانند که هر کس میتواند قهرمان زندگی خودش باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه ناشران نسبت به مولفان معلول اشاره کرد و گفت: برخی از ناشران تنها میخواهند از روی ترحم و دلسوزی آثار مولفان معلول را چاپ کنند. اما رویکرد دوم این است که براساس محتوای کتاب و ارزش آن ناشر ارزیابی کند که یک کتاب قابل چاپ است یا خیر. ما مولفان معلول معتقدیم که باید نگرش دوم غالب باشد و نه اینکه ناشری از روی دلسوزی بخواهد کتابی را منتشر کند.
میلادی افزود: از سوی دیگر ناشران هزینههای هنگفتی برای چاپ کتاب میخواهند در حالی که مولفان معلول هیچ اعتباری برای این کار نداشته و حمایت مالی ندارند. افرادی که استعدادی برای نوشتن دارند باید از سوی سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار گیرند آنوقت محصول تولید شده توسط این افراد به دلیل محتوای آن فروخته میشود و نه معلولیت.
وی در ادامه با تاکید بر ارتقای نگرش جامعه نسبت به مشکلات معلولان گفت: متاسفانه هیچ یک از ما برای فرزندانمان کتابی نمیخریم که عکس روی جلد آن یک فرد معلول باشد. باید اینگونه کتابها به صورت رایگان و یا با تعرفه پایینتر در اختیار خانوادهها قرار گیرد تا خانوادهها بتوانند تفاوتها را درک کرده و آنها را به کودکانشان منتقل کنند. اکنون این کتابها جایی در سبد خانواده ما ندارد و بستری هم برای تولید این کار بهوجود نیامده است.
وی تاکید کرد: بنابراین با تولید اینگونه کتابها و توزیع رایگان آنها در مدارس میتوان شاهد برابرسازی امکانات برای همگان بود. آموزش پرورش استثنایی کشور نیز باید از آموزش پرورش عادی بخواهد که کودکان را نسبت به این مقولات آموزش دهند.
ناشران علاقهای به چاپ آثار مولفان معلول ندارند
براتی سده، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ناشران علاقهای به چاپ آثار مولفان معلول ندارند، گفت: آگاهیبخشی جامعه درباره نیازهای افراد معلول بسیار مهم است و باید در اینباره کتابهای لازم تولید شود. متاسفانه ما اکنون برای موضوعی مانند مراقبت از افراد با ضایعات نخاعی بهجز کتابهای درسی فقط سه کتاب داریم. همچنین برای آگاهیبخشی نسبت به کودکان اوتیسمی کتاب به اندازه انگشتان دست نداریم. البته این آمار برای نابینایان و کمبینایان وضعیت بهتری دارد.
وی همچنین با اشاره به کمبود کتاب درباره نیازهای سالمندان نیز عنوان کرد: با وجود اینکه تا چندین سال آینده میزان سالمندان ما در کشور دو برابر میشود برنامه ویژهای برای این افراد نداریم. با وجود تولیدهزاران کتاب در حوزه روانشناسی و حتی روانشناسی حیوانات و نیز وجود بیش از شش میلیون سالمند تنها یک کتاب از لازاروس آن هم با اختصاص بخش کوچکی درباره سالمندان کتاب تولید شده است بنابراین در این زمینه کمبودهای بسیاری وجود دارد که باید از سوی نویسندگان و مولفان مدنظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر کتاب برای مردم نوشته شود شاید مورد استقبال قرار گیرد اما اکنون ما نمیدانیم که مردم چه نیازهایی دارند که بتوانیم متناسب با آن کتاب تولید کنیم. درباره نحوه تدوین کتاب برای افراد با نیازهای ویژه کتاب مستقل ترجمه شده که میتواند مورد استفاده محققان قرار گیرد.
حق استثنایی برای عدم کپی رایت ویژه افراد معلول
به گفته براتی سده، اگرچه وضعیت کنونی افراد معلول نا امیدکننده نیست اما با این وجود میتوان این مطالبه را از وزارت ارشاد داشت که حق استثنایی برای عدم کپی رایت برای افراد معلول وجود داشته باشد.
کمالی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بخش پایانی این نشست با اشاره به تغییر و تحولاتی که درباره تعریف مفهوم معلولیت صورت گرفته گفت: تا پیش از سال ۱۹۸۰ همه تعاریفی که از معلولیت وجود داشت نشاندهنده این بود که فرد معلول توانایی اشتغال، آموزش و … را ندارد اما پس از سال ۱۹۸۰ تحولی در جامعه جهانی بهوجود آمد و در سال ۲۰۰۶ کنوانسیون حقوق معلولان به تصویب رسید و ایران نیز آن را امضا کرد. مبنای این تغییرات که از سال ۱۹۸۰ صورت گرفت مساویسازی فرصتهاست. بدین معنی که همه آنچه که در اختیار دیگر افراد جامعه است، باید در اختیار افراد معلول نیز قرار گیرد.
وی ادامه داد: توانبخشی باید در کل جامعه تبیین شود و مناسبسازی به گونهای صورت گیرد که افراد معلول هم بتوانند به تمامی فرصتهای شغلی و آموزشی دسترسی داشته باشند.
یک غفلت تاریخی نسبت به پدیده معلولیت وجود دارد
وی با بیان اینکه حرکت ما در این زمینه کند بوده افزود: یک غفلت تاریخی نسبت به پدیده معلولیت وجود دارد و متاسفانه هنوز هم افراد معلول در جامعه ما نمیتوانند به بسیاری از موقعیتهای شغلی دسترسی پیدا کنند. بهطور مثال در حالی که مجلس شورای اسلامی کنوانسیون را امضا کرده اما هنوز یک فرد نابینا نمیتواند نماینده مجلس شود.
کمالی در پایان با اشاره به اینکه باید امکانات لازم برای استفاده معلولان از نمایشگاه کتاب فراهم شود، گفت: اکنون اگر یک فرد معلول به نمایشگاه کتاب بیاید نمیداند که چگونه باید از این فضا استفاده کند ما درباره کتابهایی که برای این افراد نوشته شده و نیز کتابهایی که خود این افراد نوشتهاند کمبودهایی داریم که باید با حمایتهای لازم مرتفع شود.
وی تاکید کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان بهزیستی باید در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده و آنها را اجرایی کنند.
منبع: بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
اخبار مرتبط :
آدرس مصلی امام خمینی تهران نقشه و مسیر دسترسی به نمایشگاه
اپلیکیشن نمایشگاه کتاب تهران / دانلود نرم افزار موبایل اندروید iOS اپل دسکتاپ
نقشه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران / توصیه ای برای مراجعین دانشگاهی به نمایشگاه
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

