۱:۱۷ چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » گوناگون » پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین – طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی

Rightman.ir

پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین – طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی

پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین – طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی

پنجمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین و موتور سیکلت الکتریکی به همت پژوهشکده شهید رضایی و با همکاری اساتید دانشکده های مهندسی مکانیک و مهندسی برق دانشگاه شریف برگزار می شود.

این مسابقات به منظور گسترش مهارت های مربوط به طراحی اجزای ماشین ، حفظ پویایی در زمینه تدوین فناوری های نوظهور، کشف استعدادهای خلاق دانشجویان و گسترش زمینه های طراحی وسایل نقلیه پاک در کشور، برگزار خواهد شد.

در همین راستا، با توجه به اهمیت و جایگاه موتورسیکلت های الکتریکی ، پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین نیز به موضوع طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی می پردازد. ایده آل مسابقه ، رسیدن به موتورسیکلتی برای کاربری شهری است.

لازم به ذکر است؛ این مسابقه شامل دو مرحله اصلی یعنی « مرحله طراحی » و « مرحله ساخت » است. هر تیم شرکت کننده، از حداقل ۶ و حداکثر ۱۴ نفر تشکیل می شود. پس از اتمام آزمون ها و مشخص شدن رتبه تیم ها، جوایزی به تیم های برتر مرحله ساخت و مرحله طراحی اهدا خواهد شد. علاوه بر این، تیم های برتر مرحله طراحی از حمایت ساخت نیز بهره مند خواهند شد.

مهلت ثبت نام در این مسابقات : از ۱ الی ۲۰ بهمن ماه سال جاری به صورت اینترنتی و در سایت مسابقه

زمان بندی مراحل مسابقه در جدول زیر آمده است:

مراحل مسابقه زمان شروع زمان خاتمه
طراحی مفهومی ۱۵ اسفند ماه ۹۳ ۲۵ فروردین ماه ۹۴
طراحی اجزا ۵ اردیبهشت ماه ۹۴ ۳۰ خرداد ماه ۹۴
ساخت موتورسیکلت ۱۵ تیر ماه ۹۴ ۲۵ آبان ماه ۹۴

 

طرح نمای مسابقه ملی طراحی ماشین

پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اساتید دانشکده مهندسی مکانیک و برق ، به منظور گسترش مهارت های مربوط به طراحی ماشین از بهمن ماه سال ۸۵ اقدام به برگزاری مسابقه ملی طراحی ماشین با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی تک سرنشین در سطح کشوری نمود که ۳۰ تیم از دانشگاه های سراسر کشور برای شرکت در این مسابقه ثبت ­نام نمودند و در نهایت منجر به ساخت ۱۲ خودرو از این نوع گردید. دور دوم این مسابقات نیز در مهر ماه سال ۸۷ و با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دونفره آغاز شد که با استقبال چشمگیر دانشجویان از سراسر کشور همراه بود، به طوری که در ابتدا ۸۹ تیم در مسابقه ثبت نام نمودند. این دوره نیز با شرکت ۳۷ خودروی ساخته شده در آزمون های عملی به کار خود پایان داد.

در سومین دوره این مسابقات که با موضوع هیبرید نمودن یکی از خودروهای ساخت داخل از تیر ماه ۱۳۸۹ تا مهر ماه ۱۳۹۰ و با حضور بیش از ۵۵ تیم از سراسر کشور برگزار گردید، در نهایت ۲۱ تیم توانستند خود را به مرحله پایانی مسابقه یعنی آزمون‌های عملی برسانند. در این دوره با توجه به اینکه پلتفرم مورد استفاده می توانست پلتفرم یکی از خودرو های موجود باشد، بخش طراحی صنعتی نیز به عنوان یکی از بخش های مسابقه تعریف شده بود.

یکی از چشم اندازهای صنعت خودروسازی در دنیا، استفاده از انرژی های جایگزین و جهت‌گیری به سمت وسائل نقلیه پاک از جمله خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی و الکتریکی است و این مساله امروزه به عنوان یکی از زمینه های تحقیقاتی در شرکت های مهم خودروسازی و موتورسیکلت سازی دنیا مطرح می ­باشد. لذا با توجه به رشد صنعت خودرو و موتورسیکلت در کشورمان و نیز لزوم چاره­اندیشی برای کاهش مصرف بنزین و در نتیجه رفع مشکل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، ضرورت پرداختن به خودروها و موتورسیکلت های الکتریکی بدیهی به نظر می رسد.

از این رو ترغیب مراکز علمی و دانشگاهی جهت انجام پژوهش در این زمینه امری ضروری می­ باشد و برگزاری چنین مسابقاتی در ابعاد ملی، یکی از روش هایی است که می تواند این پویایی را در جامعه دانشگاهی کشور ایجاد کرده و موجب کشف استعداد های دانشجویان و رشد و جهت دهی آنها در راستای حل مشکلات فنی کشور شود.

اهداف مسابقه

در برگزاری این مسابقه اهداف ذیل پیگیری شده است :

–   تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه از طریق طرح مسائل و مشکلات صنعت در دانشگاه

–   آشنایی دانشجویان با روندهای طراحی (طراحی مفهومی، طراحی اجزاء، طراحی سیستمی)

–   بکارگیری عملی اصول علمی مهندسی مکانیک در طراحی دستگاه ها و ماشین آلات

–   گسترش نگرش سیستمی و مدولار در مسایل مهندسی

–   باز تعریف مسأله در قالب مسائل کوچکتر

–   آموزش نحوه بکارگیری مواد و روش های ساخت

–   تمرین کارگروهی

–   ارتقاء کیفی توان مهندسی دانشجویان

–   ایجاد رقابت مثبت و درگیر نمودن کلیه مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و دانشجویان و محققان با استعداد

–   کشف و جذب افراد مستعد، لایق، شایسته و علاقمند به طراحی وسائل نقلیه

–   دستیابی به طرح های عملیاتی جهت استفاده در ساخت خوردو ها و موتورهای الکتریکی و هیبرید در کوتاه ترین زمان

جوایز:

جوایز مسابقه در دو بخش « طراحی » و « ساخت » به تیم های برتر اهدا خواهد شد.

در مرحله طراحی، ۳ تیم به عنوان تیم‌های ممتاز شناخته‌شده و جایزه دریافت خواهند نمود. در صورتی که امتیاز تیم ها از ۹۵% تا ۱۰۰% امتیاز تیم اول مرحله طراحی باشد برنده جایزه اول، از ۹۰% تا ۹۵% برنده جایزه دوم و از ۸۵% تا ۹۰% برنده جایزه سوم خواهند شد.

در مرحله ساخت با توجه به اهمیت کار، تیم‌های برتر بدون در نظر گرفتن محدوده امتیازی و تنها بر اساس امتیاز کسب‌شده رتبه‌بندی خواهند شد. تیم اول برنده جایزه اول، تیم‌دوم برنده جایزه دوم و تیم سوم برنده جایزه سوم خواهد بود.

جایگاه جایزه (میلیون ریال)
اول ۱۵۰
دوم ۱۲۰
سوم ۹۰
اول ۱۵
دوم ۱۲
سوم ۱۰

در ضمن علاوه بر جوایز مراحل نهایی، در مرحله ساخت، به تیم‌‌های برتر هر آزمون، جایزه دیگری نیز اهدا خواهد شد.

طبیعی است در صورت امکان وجود حمایت ­های مالی، تیم ­های برتر مرحله طراحی در اولویت قراردارند.

تذکر: هیچ گونه گواهینامه­ ای برای شرکت­ کنندگان و تیم­ های برتر مرحله طراحی صادر نمی ­شود.

دبیرخانه مسابقه 

نشانی دبیرخانه : تهران – خیابان آزادی – دانشگاه صنعتی شریف – کارگاه شهید وزوایی – دبیرخانه مسابقه

تلفن :   ۶۶۰۲۲۷۳۶

فاکس :   ۶۶۰۲۲۷۴۵

پست الکترونیک :      [email protected]

اعتبار و صحت سنجی مسابقه 

پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین – طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی ، در سایت دانشگاه صنعتی شریف (این لینک) اطلاع رسانی شده است.

فرم درخواست ثبت نام و تعهد جهت شرکت در مسابقه ملی طراحی ماشین

لینک پنجمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین – طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir