۱۲:۳۰ دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » جذب هیات علمی » جذب هیات علمی دانشگاه فنی حرفه ای جزئیات

Rightman.ir

جذب هیات علمی دانشگاه فنی حرفه ای جزئیات

جذب هیات علمی دانشگاه فنی حرفه ای جزئیات

طرح جدید جذب هیات علمی دانشگاه فنی حرفه ای رونمایی شد

همزمان با جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، طرح جدید جذب هیات علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با حضور معاون آموزشی وزارت علوم رونمایی شد.

این طرح نوع جدیدی از جذب اعضای هیات علمی است که از سوی وزارت علوم مجوز جذب هیات علمی به دانشگاه فنی حرفه‌ای داده شده تا با توجه به کمبود نیروی هیات علمی در این دانشگاه، جذب هیات علمی با ساختار جدیدی صورت گیرد.

در این طرح دانشگاه فنی حرفه‌ای تحت نظارت هیات جذب وزارت علوم اقدام به جذب اعضای هیات علمی می‌کند که این اعضای هیات علمی تنها باید برای دانشگاه فنی حرفه‌ای فعالیت کنند و مدت فعالیت آن نیز ۳۰ سال است.

تدوین آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیات علمی فنی حرفه ای

معاون آموزشی وزارت علوم از تدوین آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیأت علمی فنی و حرفه ای خبر داد.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز در مراسم رونمایی از طرح «ایجاد عضو هیأت علمی فنی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای» با بیان اینکه جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یا آموزش‌های مهارتی هنوز در ارکان زندگی و جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده، افزود: البته دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مسیر مأموریت‌گرایی قرار گرفته و پیشرفت درخور توجهی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات آموزش عالی کشور، دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامع علمی‌کاربردی هستند، افزود: البته نقطه‌ ضعف‌هایی هم وجود دارد که باید به کمک هم آن را حل کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در فروردین سال ۹۴ با جهت‌گیری اینکه آموزش عالی باید بازنگری شود، طرح آمایش آموزش عالی مطرح شد که با حمایت وزیر علوم، این طرح بعد از ۱۱ ماه تلاش کارشناسان و برگزاری جلسات متعدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تائید شد.

شریعتی نیاسر در ادامه به ویژگی‌های طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این طرح، منطقه‌ای کردن آموزش عالی است که بر اساس آن آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم و ابلاغ شد. مدیریت منطقه‌ای از دیگر ویژگی‌های این طرح است که براساس آن هر منطقه باید استقلال خود را داشته باشد.

وی یکی از نقاط ضعف آموزش عالی را مأموریت‌گرا نبودن اعلام کرد و گفت: یکی از مواردی که در طرح آمایش آموزش عالی به آن توجه بسیاری شد، مأموریت‌گرایی است.

وی گفت: در حال حاضر ما حدود ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی و پنج میلیون دانشجو داریم که بعد از ترکیه، در منطقه دوم هستیم. این جمعیت دانشجویی به نظر من یک فرصت و سرمایه است که ما می‌توانیم در مسیر و مدار خود، از آن بهره‌برداری کرده و برای استفاده از این سرمایه، باید به مأموریت‌گرایی توجه کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه برجسته در بخش مأموریت‌گرایی است و تعامل دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامع علمی‌کاربردی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد تا هدف مأموریت‌گرایی را تقویت کند.

شریعتی نیاسر به آئین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه‌ای برای اعضای هیأت علمی وجود دارد که با اعضای هیأت علمی فنی و حرفه‌ای نباید یکی باشد و در مذاکرات اخیری که با دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته‌ایم، اعلام کرده‌ایم اگر می‌خواهند فارغ‌التحصیلان دکتری را به عنوان عضو هیأت علمی پذیرش کنند، این مسئله را متوقف کنند تا آیین‌نامه ارتقا متناسب با این دانشگاه آماده شود و سپس فارغ‌التحصیلان دکتری را جذب کنند.

وی از تدوین آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیأت علمی فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید متناسب با مأموریتی که دارد، به مقاطع تحصیلی ورود پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ما مانعی نمی‌بینیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای سطوح کارشناسی را گسترده کند، ولی این مسئله به شرطی است که مرتبط با حوزه فنی و حرفه‌ای باشد.

شریعتی نیاسر در ادامه به ایجاد نظام یکپارچه آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: تعامل دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی می‌تواند به یک نظام یکپارچه آموزش مهارتی بیانجامد.

وی یادآور شد: یکی از برتری‌هایی که برخی از کشورها نسبت به ما دارند، به علت وجود کاردان‌های فنی و حرفه‌ای است. ما در این مسئله، ضعف داریم البته از نظر فرهنگی نیز در این زمینه ضعف وجود دارد که باید برطرف شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: یکی از توفیقات کشور برای صنعتی شدن، ورود به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و ما هم در این عرصه تلاش زیادی می‌کنیم.

شریعتی نیاسر یکی دیگر از ویژگی‌های طرح آمایش آموزش عالی را آموزش‌های کیفی عنوان کرد و گفت: آموزش‌های کیفی باید مورد توجه قرار گیرد و متناسب با هدفی باشد که آن دوره را تعریف کرده‌اند.

وی در ادامه از بازنگری دروس ۱۰ تا ۳۰ ساله و به روز شدن آنها خبر داد و گفت: این دروس بروزرسانی شده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: یکی از نقطه ضعف‌های برنامه ما در آموزش عالی عدم توجه به کارآفرینی است که باید اصلاح شود.

شریعتی نیاسر به ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ساماندهی آموزش عالی در تمام زیرنظام‌ها به صورت جدی مطرح است و دلیل آن نیز این است که ما حدود ۲۸۰۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور داریم که باید بر اساس استانداردها، آنها را ساماندهی کنیم و در حال حاضر این ساماندهی آغاز شده است و به تدریج اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز متعدد فنی و حرفه‌ای نیز باید ساماندهی مراکز خود را جدی بگیرند و ارتقای برخی از دانشکده‌های آنها به دانشگاه در راستای همین موضوع است.

افزایش یک هزار نفری اعضای هیات علمی فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: در سال جاری یک هزار عضو هیأت علمی به تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شود.

دکتر مسعود شفیعی صبح امروز در مراسم رونمایی از طرح «ایجاد عضو هیأت علمی فنی» که با حضور معاون آموزشی وزیر علوم برگزار شد، گفت: تلاش‌های دو ساله دانشگاه فنی و حرفه‌ای در راستای تطبیق کادر آموزشی هیأت علمی به بار نشست و امروز مراسم رونمایی از طرح ایجاد عضو هیأت علمی فنی اجرا شد.

وی ادامه داد: این طرح با حمایت وزارت علوم ممکن شد و امروز احکام تعدادی از اعضای هیأت علمی فنی و حرفه‌ای صادر شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: حدود یک هزار و ۶۰۰ داوطلب خواستار تطبیق کادر آموزشی به هیأت علمی بودند که یک هزار نفر از این افراد شرایط متناسب را داشتند، ۷۰۰ نفر به مصاحبه دعوت شدند و ۶۰۰ نفر پذیرش اولیه شدند.

شفیعی افزود: ۲۰۰ نفر از متقاضیان دارای مدرک لیسانس و ۱۴۰ نفر دارای مدرک علوم انسانی بودند که با توجه به این مسئله که مأموریت آنها تشخیص داده نشد، پذیرش نشدند.

وی در ادامه به ۶۰۰ نفری که پذیرش شده بودند اشاره کرد و گفت: پرونده ۵۰۰ نفر از این افراد تائید شده است و پرونده ۱۰۰ نفر دیگر در حال بررسی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: تا مهرماه سال جاری حکم ۴۵۰ نفر از اعضای هیأت علمی صادر می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه پرونده ۱۰۰ نفر شفاف نبوده و در حال بررسی است، افزود: بعد از اینکه کادر آموزشی دانشگاه آنها را به عنوان هیأت علمی تطبیق دادند، حقوق آنها طبق مصوبه سازمان مدیریت پرداخت می‌شود و مانند اعضای هیأت علمی افزایش حقوق خواهند داشت.

وی ادامه داد: هیأت علمی شدن شرایطی داشته و دارای بار مضاعف است. نیازمند به تحقیق و پژوهش دارد، این مسائل برای ترفیع لازم است و تا پایان سال جاری حدود یک هزار هیأت علمی به هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از بروزرسانی کتاب‌ها و آزمایشگاه این دانشگاه خبر داد و گفت: ۲۶ کارشناس فنی و حرفه‌ای درخواست تبدیل شدن به هیأت علمی را داشتند که در حال بررسی است. این افراد از فراخوان سال ۹۱ باقی مانده‌اند.

شفیعی یادآور شد: گرچه بودجه دانشگاه کم است، ولی روند بررسی پرونده اعضای هیات علمی متوقف نشده است.

وی گفت: از ۳ هزار اولویت مصاحبه تنها ۱۷۰ پرونده تائید شده است که کارهای مربوط به این ۱۷۰ پرونده تا دو هفته آینده به اتمام می‌رسد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به راه‌اندازی کارشناسی پیوسته فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: این برنامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیگیری می‌شود و امیدواریم به زودی در شورای گسترش آموزش عالی نیز تصویب شود.

شفیعی به ساختار دانشگاه اشاره کرد و گفت: از دو سال گذشته استانی شدن ساختار دانشگاه آغاز شده است ولی شرایط مهیا نبود اما اکنون پیگیر آن هستیم و می‌بینیم وزارت علوم نیز برای دانشگاه‌های دیگر همین برنامه استانی شدن را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجوز اینکه استانی شویم را از هیأت امنا اخذ کرده‌ایم و هیأت امنا مجوز ایجاد در ۱۰ استان را صادر کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا دو تفاهمنامه با کشور آلمان در زمینه تربیت هیأت علمی، دانشجویان مشترک و برگزاری همایش‌ها منعقد کرده‌ایم.

لینک ۱ خبر

لینک ۲ خبر

لینک ۳ خبر

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط :

جذب هیات علمی وزارت علوم تمدید مهلت ثبت نام

اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد تمدید ثبت‌ درخواست شناسه تدریس

جذب هیات علمی دانشگاه آزاد زمان اعلام فراخوان

جذب هیات‌ علمی برگزاری آزمون روانشناسی

جذب هیات علمی وزارت علوم لینک اعلام نیاز فراخوان شهریور ۹۵

جذب هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراکز تحقیقاتی

جذب هیات علمی وزارت بهداشت بورسیه تحصیلی دکتری جزئیات بیشتر

جذب هیات علمی وزارت بهداشت بورسیه تحصیلی دکتری

جذب هیات علمی وزارت علوم زمانبندی فراخوان شهریور ۹۵

جذب هیات علمی وزارت علوم تمدید اعلام نیاز دانشگاه ها فراخوان شهریور ۹۵

آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی ابلاغ آیین نامه جدید

تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی قراردادی دانشگاه های کشور

جذب هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بازنگری مصوبه

اعضای هیات علمی تمام وقت ممنوعیت قرارداد همکاری تمام وقت یا نیمه وقت با سایر دستگاه ها

اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد فرآیند تبدیل وضعیت استخدامی

افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها موسسات آموزش عالی

ویزا کارت اعضای هیات علمی / افزایش وام اعضای هیات علمی

دانشجویان نمونه اولویت جذب هیات علمی / ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات راه اندازی شرکت های دانش بنیان

جذب هیات علمی

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir