اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی – دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور از ابلاغ اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.
دکتر ابوالفضل خوش منش گفت: پیش نویس اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی (اعم از پایان نامه ، مقاله و طرح پژوهشی) که در جلسه سوم کارگروه پژوهش به تصویب رسیده بود ، پس از تایید و تصویب در جلسه شانزدهم کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، توسط وزیر علوم ابلاغ شد.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، ضمن اشاره به وظایف کارگروه توسعه پژوهش قرآنی در راهبری تأمین منابع دانشی نظام توسعه فرهنگ قرآنی و تدوين سياست ها و جهت گیری های کلان نظام ملی پژوهش و آموزش عالی قرآنی، گفت: بهره گیری حداکثری از ظرفیت های مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی و تشویق بخشی پژوهشی و طلاب و دانشجویان به انجام پژوهش های کاربردی و توسعه با تاکید بر رویکرد راهبردی ، اولویت های پژوهشی از اهداف تصویب و ابلاغ اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی است.
دکتر خوش منش با اشاره به طبقه بندی این اولویت ها در سه محور هماهنگ سازی امور قرآنی ، فرهنگ سازی قرآنی ، نظام سازی قرآنی متناسب با رویکرد های منشور توسعه فرهنگ قرآنی اظهار داشت گروه های آموزشی و پژوهشی در تبدیل اولویت ها به موضوعات و عناوین متعدد، جهت اجرای پروژه و پایان نامه دارای اختیار خواهند بود. وی افزود البته دستورالعملی هم برای نحوه حمایت در دست تدوین است که متعاقباً ابلاغ خواهد شد.
اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی
الف – محور هماهنگ سازی امور قرآنی
|
اولویت ها |
شاخص اولویت |
|
۱- تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) مفاهیم پایه نظام توسعه فرهنگ قرآنی و زیر نظام های آموزش عمومی قرآن ، آموزش عالی قرآنی ، پژوهش قرآنی و فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی |
۱ |
|
۲- روش شناسی (متدولوژی) پژوهش های کاربردی امور قرآنی |
۱ |
|
۳- شناسایی ، تحلیل و آسیب شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیت های ساماندهی و هماهنگ سازی قرآنی در داخل و خارج از کشور |
۲ |
|
۴- بازآفرینی و مدل سازی مدیریت امور قرآنی |
۳ |
|
۵- شاخص سازی ، سنجش و ارزیابی : ۵-۱- سرمایه ها و منابع نهادی ، انسانی ، ارتباطی و مادی نظام توسعه فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور ۵-۲- عملکرد دستگاه ها ، نهاد ها ، موسسات و گروه های آموزشی ، پژوهشی ، تبلیغی – ترویجی و مدیریت دولتی ، عمومی و مردمی قرآنی ۵-۳- فرآیند های سیاست گذاری ، هماهنگی و تسهیل ، نظارت و ارزیابی نظام توسعه فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور ۵-۴- مدیریت امور آموزش عمومی قرآن ، پژوهش و آموزش عالی قرآنی ، تبلیغ و ترویج قرآنی در داخل و خارج از کشور ۵-۵- مدیریت امور فرهنگ سازی و نظام سازی قرآنی |
۲ |
|
۶- رصد ، آینده پژوهی و آینده نگاری امور قرآنی |
۳ |
ب – محور فرهنگ سازی قرآنی
|
اولویت ها |
شاخص اولویت |
|
۷- تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) مفاهیم پایه فرهنگ سازی قرآنی |
۱ |
|
۸- روش شناسی (متدولوژی) پژوهش های کاربردی فرهنگ سازی قرآنی |
۱ |
|
۹- شناسایی ، تحلیل و آسیب شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیت های فرهنگ سازی قرآنی در داخل و خارج از کشور |
۲ |
|
۱۰- مدل سازی و ارتقای آفرینش های هنری و رسانه ای قرآنی در حوزه فرهنگ عمومی (نماد سازی و تبلیغات رسانه ای و محیطی ، محاورات و…) و سبک زندگی قرآنی |
۳ |
|
۱۱- طراحی شاخص ، سنجش و ارزیابی وضعیت تولید ، نشر و عرضه آثار و محصولات قرآنی در داخل و خارج از کشور |
۲ |
|
۱۲- رصد ، آینده پژوهی و آینده نگاری فرهنگ قرآنی |
۳ |
ج – محور نظام سازی قرآنی
|
اولویت ها |
شاخص اولویت |
|
۱۳- تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) نظام سازی قرآنی |
۱ |
|
۱۴- روش شناسی (متدولوژی) پژوهش های تخصصی (بنیادی و توسعه ای) قرآنی و بین رشته ای و فرا رشته ای قرآنی و روش شناسی نظریه پردازی قرآنی |
۱ |
|
۱۵- تولید و توسعه معرفت علمی در علوم انسانی مبتنی بر معرفت شناسی ، هستی شناسی و روش شناسی مبتنی بر قرآن کریم و پارادیم های آن |
۱ |
|
۱۶- شناسایی ، تحلیل و آسیب شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیت های نظام سازی قرآنی در داخل و خارج از کشور |
۲ |
|
۱۷- بازآفرینی و مدل سازی مرجعیت معرفتی و هویت سازی قرآن کریم بر پایه منابع دانشی و نهادی |
۳ |
|
۱۸- شاخص سازی ، سنجش و ارزیابی نظریه پردازی قرآنی |
۲ |
|
۱۹- رصد ، آینده پژوهی و آینده نگاری دانش قرآنی |
۳ |
منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

