۲۰:۴۴ سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » پایان نامه » اولویت های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور سال ۹۴

Rightman.ir

اولویت های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور سال ۹۴

اولویت های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور سال ۹۴

الف – حوزه سنجش و اندازه گیری 

۱- امکان سنجی برگزاری آزمون های موازی به منظور کاهش خطرپذیری آزمون ها

۲- بررسی رویکرد های همتراز سازی آزمون های سراسری

۳- بررسی و مقایسه شیوه های عملی نمره کل سازی آزمون های سراسری و ارائه روش بهینه

۴- بررسی نحوه اعتباردهی به کارنامه آزمون داوطلبان

۵- طراحی آزمون های مهارت – کارآیی ، با هدف اعتباربخشی به انواع مهارت ها و کارآیی های غیر دانشگاهی

۶- امکان سنجی برگزاری و اجرای آزمون ها بر اساس نظریه IRT

۷- تعیین مناسب ترین شیوه تراز نمرات سوابق تحصیلی برای اعمال در آزمون های سراسری

۸- بررسی روش های بهینه سازی محتوای آزمون های تحصیلات تکمیلی

۹- طراحی آزمون های مشابه با آزمون ( GRE ) در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی

ب- حوزه شیوه ها و ضوابط اجرای آزمون ها

۱- بررسی و مطالعه مشکلات معلولان در آزمون های سراسری

۲- بررسی و تعیین مناسب ترین شیوه های گزینش دانشجو به تفکیک آزمون های سراسری

۴- بهره گیری از فناوری های نوین در اجرای آزمون های سراسری ( به عنوان مثال روش IBT )

۵- طراح دوره های آموزش عوامل اجرایی برگزاری آزمون های سراسری

۶- طراحی نظام صلاحیت های حرفه ای عوامل اجرایی آزمون های سراسری

۷- بررسی روش های برآورد تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته و شرکت در مصاحبه در آزمون های سراسری

۸- بررسی راهکار های ساماندهی و نظارت بر کافی نت ها با تمرکز بر موضوعات مربوط به آزمون های سراسری

۹- آسیب شناسی حفاظت و امنیت آزمون ها و ارائه چارچوب مناسب

ج- حوزه ابعاد اجتماعی آزمون ها

۱- بررسی عملکرد داوطلبان آزمون ها از جنبه وضعیت تحصیلی در مناطق مختلف کشور

۲- افکار سنجی ( اساتید و دانشجویان ) نسبت به فرایند مصاحبه ها در دوره دکتری نیمه متمرکز

۳- بررسی مبانی اجتماعی سنجش علمی

۴- بررسی میزان تناسب رشته های تحصیلی آموزش عالی با نیاز های مناطق مختلف کشور

۵- افکارسنجی اقشار مختلف اجتماعی نسبت به آزمون های سراسری

۶- بررسی تاثیر و تاثرات موسسات و آموزشگاه های آزاد با تاکید بر آزمون های سراسری

۷- بررسی وضعیت پذیرفته شدگان نظام دانشگاهی با توجه به جهت گیری ها و اسناد آمایش سرزمین

د- حوزه ارزشیابی ، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی 

۱- طراحی نظام جامع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

۲- بررسی مبانی اجتماعی ارزشیابی آموزشی

۳- طراحی نظام رتبه بندی ( طبقه بندی / خوشه بندی ) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

۴- طراحی و پیاده سازی نظام اعتبارسنجی آموزش عالی ایران و بررسی موانع و محدودیت های آن

۵- بررسی مرجعیت اعتبار فرآیند های کاری و نتایج نهاد های بین المللی و منطقه ای رتبه بندی و تاثیرات آن بر بهبود و ارتقا کیفیت دانشگاه ها

۶- بررسی میزان کارآمدی و اثربخشی طرح ارزیابی درونی در گروه های آموزشی در ارتقا کیفیت گروه های آموزشی

۷- بررسی تحلیلی – تطبیقی نهاد های متولی ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران و جهان

۸- طراحی نظام ارزشیابی و اعتبار سنجی نهاد های متولی ارزشیابی کیفیت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

۹- طراحی الگوی ارزیابی کیفیت پژوهش در نظام دانشگاهی

۱۰- بررسی راهکار های ایجاد نهاد ها و موسسات مردم نهاد ارزشیابی و اعتبار سنجی آموزش عالی

۱۱- امکان سنجی استقرار انجمن نهاد های تضمین کیفیت کشور های حوزه خلیج فارس / دریای خزر

۱۲- تدوین استاندارد های ارزشیابی کیفیت گروه ها و برنامه های آموزشی دانشگاهی در رشته های علوم پایه ، فنی و مهندسی و علوم انسانی ، کشاورزی و هنر ، به تفکیک مقاطع تحصیلی

۱۳- طراحی الگوی تضمین کیفیت دانشگاه کارآفرین

۱۴- بررسی نحوه و چگونگی کاربست نتایج و یافته های ارزشیابی کیفیت ( با تاکید بر فرآیند انجام ارزیابی درونی در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه )

۱۵- بررسی و تحلیل کمی و کیفی فعالیت ارزشیابی کیفیت در طول برنامه های چهارم و پنجم توسعه در آموزش عالی

۱۶- ارزیابی کلان نظام آموزش عالی بر اساس روند گذشته و حال ، جهت ترسیم سیمای آینده

۱۷- بررسی میزان اثربخشی کارگاه های ارزیابی درونی بر افزایش آگاهی و دانش اعضای هیات علمی دانشگاه های مجری ارزیابی درونی

۱۸- طراحی سامانه جامع ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی بر اساس زیر نظام های آموزش عالی و ارائه چارچوبی برای ترفیع و ارتقا بر مبنای آنها

۱۹- طراحی نظام مناسب ارزیابی کلان عملکرد به تفکیک زیر نظام های آموزش عالی

ه- حوزه مطالعات تطبیقی

۱- مطالعه تطبیقی فرایند آزمون سازی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در سایر کشور های جهان

۲- بررسی تطبیقی نظام پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور های مختلف جهان ( به تفکیک مقاطع تحصیلی )

۳- بررسی تجربیات ملی و بین المللی در زمینه ابعاد مختلف انواع قرنطینه های آزمون های ملی

۴- بررسی راهکار های ارتقا پایایی آزمون های عملی ( رشته های دارای آزمون عملی )

۵- بررسی و مطالعه روش های بهینه سازی فرآیند انتخاب رشته در آزمون های سراسری

۶- طراحی نظام صلاحیت حرفه ای مشاورین مدارس ( با هدف ارتقا کیفی راهنمایی داوطلبان جهت کنکور سراسری و انتخاب رشته )

۷- طراحی و ایجاد نظام استاندارد های عنوان رشته ها و گرایش های دانشگاهی در همه مقاطع دانشگاهی

۸- امکان سنجی برگزاری آزمون های غیر موظف سازمان به صورت ادغامی / همزمان

شرایط :

اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات ، ارزشیابی ، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور از کلیه پژوهشگران و محققین ( اعضا هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقطع دکتری ) ، جهت اجرای طرح های پژوهشی دعوت به همکاری می نماید. پژوهشگران می توانند طرح پژوهشی پیشنهادی خود را به آدرس پستی و یا پست الکترونیکی ذکر شده ارسال نمایند.

مهلت ارسال طرح های پژوهشی ، حداکثر تا تاریخ  ۳۱/ ۰۳/ ۹۴  می باشد.

نشانی : خیابان کریمخان زند – بین خیابان استاد نجات اللهی و سپهبد قرنی – پلاک ۲۰۴ – سازمان سنجش آموزش کشور – مرکز تحقیقات ، ارزشیابی ، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی – اداره خدمات پژوهشی – صندوق پستی :  ۴۳۷۸ – ۱۵۸۷۵

تلفکس :  ۸۸۹۲۳۷۹۱

آدرس پست الکترونیک :      [email protected] 

لینک خبر

منبع: دانشگاه ایلام

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir