اولویت های پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور سال ۹۴
الف – حوزه سنجش و اندازه گیری
۱- امکان سنجی برگزاری آزمون های موازی به منظور کاهش خطرپذیری آزمون ها
۲- بررسی رویکرد های همتراز سازی آزمون های سراسری
۳- بررسی و مقایسه شیوه های عملی نمره کل سازی آزمون های سراسری و ارائه روش بهینه
۴- بررسی نحوه اعتباردهی به کارنامه آزمون داوطلبان
۵- طراحی آزمون های مهارت – کارآیی ، با هدف اعتباربخشی به انواع مهارت ها و کارآیی های غیر دانشگاهی
۶- امکان سنجی برگزاری و اجرای آزمون ها بر اساس نظریه IRT
۷- تعیین مناسب ترین شیوه تراز نمرات سوابق تحصیلی برای اعمال در آزمون های سراسری
۸- بررسی روش های بهینه سازی محتوای آزمون های تحصیلات تکمیلی
۹- طراحی آزمون های مشابه با آزمون ( GRE ) در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی
ب- حوزه شیوه ها و ضوابط اجرای آزمون ها
۱- بررسی و مطالعه مشکلات معلولان در آزمون های سراسری
۲- بررسی و تعیین مناسب ترین شیوه های گزینش دانشجو به تفکیک آزمون های سراسری
۴- بهره گیری از فناوری های نوین در اجرای آزمون های سراسری ( به عنوان مثال روش IBT )
۵- طراح دوره های آموزش عوامل اجرایی برگزاری آزمون های سراسری
۶- طراحی نظام صلاحیت های حرفه ای عوامل اجرایی آزمون های سراسری
۷- بررسی روش های برآورد تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته و شرکت در مصاحبه در آزمون های سراسری
۸- بررسی راهکار های ساماندهی و نظارت بر کافی نت ها با تمرکز بر موضوعات مربوط به آزمون های سراسری
۹- آسیب شناسی حفاظت و امنیت آزمون ها و ارائه چارچوب مناسب
ج- حوزه ابعاد اجتماعی آزمون ها
۱- بررسی عملکرد داوطلبان آزمون ها از جنبه وضعیت تحصیلی در مناطق مختلف کشور
۲- افکار سنجی ( اساتید و دانشجویان ) نسبت به فرایند مصاحبه ها در دوره دکتری نیمه متمرکز
۳- بررسی مبانی اجتماعی سنجش علمی
۴- بررسی میزان تناسب رشته های تحصیلی آموزش عالی با نیاز های مناطق مختلف کشور
۵- افکارسنجی اقشار مختلف اجتماعی نسبت به آزمون های سراسری
۶- بررسی تاثیر و تاثرات موسسات و آموزشگاه های آزاد با تاکید بر آزمون های سراسری
۷- بررسی وضعیت پذیرفته شدگان نظام دانشگاهی با توجه به جهت گیری ها و اسناد آمایش سرزمین
د- حوزه ارزشیابی ، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی
۱- طراحی نظام جامع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان
۲- بررسی مبانی اجتماعی ارزشیابی آموزشی
۳- طراحی نظام رتبه بندی ( طبقه بندی / خوشه بندی ) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
۴- طراحی و پیاده سازی نظام اعتبارسنجی آموزش عالی ایران و بررسی موانع و محدودیت های آن
۵- بررسی مرجعیت اعتبار فرآیند های کاری و نتایج نهاد های بین المللی و منطقه ای رتبه بندی و تاثیرات آن بر بهبود و ارتقا کیفیت دانشگاه ها
۶- بررسی میزان کارآمدی و اثربخشی طرح ارزیابی درونی در گروه های آموزشی در ارتقا کیفیت گروه های آموزشی
۷- بررسی تحلیلی – تطبیقی نهاد های متولی ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران و جهان
۸- طراحی نظام ارزشیابی و اعتبار سنجی نهاد های متولی ارزشیابی کیفیت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
۹- طراحی الگوی ارزیابی کیفیت پژوهش در نظام دانشگاهی
۱۰- بررسی راهکار های ایجاد نهاد ها و موسسات مردم نهاد ارزشیابی و اعتبار سنجی آموزش عالی
۱۱- امکان سنجی استقرار انجمن نهاد های تضمین کیفیت کشور های حوزه خلیج فارس / دریای خزر
۱۲- تدوین استاندارد های ارزشیابی کیفیت گروه ها و برنامه های آموزشی دانشگاهی در رشته های علوم پایه ، فنی و مهندسی و علوم انسانی ، کشاورزی و هنر ، به تفکیک مقاطع تحصیلی
۱۳- طراحی الگوی تضمین کیفیت دانشگاه کارآفرین
۱۴- بررسی نحوه و چگونگی کاربست نتایج و یافته های ارزشیابی کیفیت ( با تاکید بر فرآیند انجام ارزیابی درونی در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه )
۱۵- بررسی و تحلیل کمی و کیفی فعالیت ارزشیابی کیفیت در طول برنامه های چهارم و پنجم توسعه در آموزش عالی
۱۶- ارزیابی کلان نظام آموزش عالی بر اساس روند گذشته و حال ، جهت ترسیم سیمای آینده
۱۷- بررسی میزان اثربخشی کارگاه های ارزیابی درونی بر افزایش آگاهی و دانش اعضای هیات علمی دانشگاه های مجری ارزیابی درونی
۱۸- طراحی سامانه جامع ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی بر اساس زیر نظام های آموزش عالی و ارائه چارچوبی برای ترفیع و ارتقا بر مبنای آنها
۱۹- طراحی نظام مناسب ارزیابی کلان عملکرد به تفکیک زیر نظام های آموزش عالی
ه- حوزه مطالعات تطبیقی
۱- مطالعه تطبیقی فرایند آزمون سازی در موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در سایر کشور های جهان
۲- بررسی تطبیقی نظام پذیرش دانشجو در آموزش عالی کشور های مختلف جهان ( به تفکیک مقاطع تحصیلی )
۳- بررسی تجربیات ملی و بین المللی در زمینه ابعاد مختلف انواع قرنطینه های آزمون های ملی
۴- بررسی راهکار های ارتقا پایایی آزمون های عملی ( رشته های دارای آزمون عملی )
۵- بررسی و مطالعه روش های بهینه سازی فرآیند انتخاب رشته در آزمون های سراسری
۶- طراحی نظام صلاحیت حرفه ای مشاورین مدارس ( با هدف ارتقا کیفی راهنمایی داوطلبان جهت کنکور سراسری و انتخاب رشته )
۷- طراحی و ایجاد نظام استاندارد های عنوان رشته ها و گرایش های دانشگاهی در همه مقاطع دانشگاهی
۸- امکان سنجی برگزاری آزمون های غیر موظف سازمان به صورت ادغامی / همزمان
شرایط :
اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات ، ارزشیابی ، اعتبار سنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور از کلیه پژوهشگران و محققین ( اعضا هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقطع دکتری ) ، جهت اجرای طرح های پژوهشی دعوت به همکاری می نماید. پژوهشگران می توانند طرح پژوهشی پیشنهادی خود را به آدرس پستی و یا پست الکترونیکی ذکر شده ارسال نمایند.
مهلت ارسال طرح های پژوهشی ، حداکثر تا تاریخ ۳۱/ ۰۳/ ۹۴ می باشد.
نشانی : خیابان کریمخان زند – بین خیابان استاد نجات اللهی و سپهبد قرنی – پلاک ۲۰۴ – سازمان سنجش آموزش کشور – مرکز تحقیقات ، ارزشیابی ، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی – اداره خدمات پژوهشی – صندوق پستی : ۴۳۷۸ – ۱۵۸۷۵
تلفکس : ۸۸۹۲۳۷۹۱
آدرس پست الکترونیک : [email protected]
منبع: دانشگاه ایلام
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

