آیین نامه حمایت از اعضای هیات علمی برگزیده دانشگاهی
«آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیات علمی برگزیده دانشگاهی» به منظور شناسایی و حمایت از اعضای هیات علمی تلاش گر دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و پژوهشیکشور، به تصویب رسید.
به استناد مادّه ۳ اساسنامۀ بنیاد ملّی نخبگان و در اجرای اقدامهای ملّی ۱-۱-۱ ، ۳-۱-۲ و ۵-۱-۴ از سند راهبردیکشور در امور نخبگان و به منظور شناسایی و حمایت از اعضای هیئتعلمی تلاشگر دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشیکشور، «آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیات علمی برگزیده دانشگاهی» مطابق مفاد این آییننامه تصویب میشود.
ماده ۱: تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف زیر در این آییننامه رعایت میگردد:
الف. بنیاد: منظور بنیاد ملّی نخبگان است.
ب. مؤسسۀ علمی: منظور هریک از دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فنّاورانۀ کشور استکه مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت مشغول هستند.
ج. نهاد تخصصیـ حرفهای: منظور هر یک از نهادهای حرفهای در موضوعی تخصصی از قبیل انجمنهای علمی و فرهنگستانهای تخصصی است.
د. گروه علمی: منظور هر یک ازگروههای علمی شامل: «علوم انسانی و اجتماعی»، «علوم پایه»، «علوم پزشکی»،«علوم کشاورزی و دام پروری»، «علوم مهندسی»، «هنر و معماری» و «میان رشتهای» است.
هـ .کرسی: منظور هریک از جایزههای اعطایی بنیاد به برگزیدگان این آییننامه است که مطابق مادّه ۴ تعریف میشود.
ماده ۲: هدف
بنیاد سالانه از میان اعضای هیئتعلمی مؤسسههای علمیکشور در دو سطح «منطقهای» و «ملّی» و با در نظرگرفتن فعالیتهای نخبگانی آنان در زمینههای «آموزش»، «پژوهش»، «فنّاوری»، «فرهنگ و خدمت»، تعدادی را به عنوان «استاد سرآمد» و تعدادی را به عنوان «استاد شامخ» شناسایی و ضمن تکریم از آنان، از فعالیتهای نخبگانی آنها پشتیبانی میکند. هدف از این فرایند عبارت است از:
الف. شناسایی اعضای هیئتعلمیِ برتر در حوزههای تخصصی هر یک ازگروههای علمی
ب. ایجاد زمینهای مناسب برای تأثیرگذاری برگزیدگان دانشگاهی در اجتماع تخصصی خود
ج. پاسداشت تلاشهای علمی و خدمات تخصصی برگزیدگان و الگوسازی از شخصیت علمی آنان در جامعه
د. پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی دانشگاهی در زمینههای تخصصی برگزیدگان
تبصره: منظور از منطقه، یک یا چند استانکشور بر اساس تشخیص رئیس بنیاد است.
مادّه ۳: شناسایی برگزیدگان
بنیاد سالانه با همکاری مؤسسههای علمی؛ وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ؛ و نهادهای تخصصیـ حرفهای، از میان اعضای هیئتعلمی مؤسسههای علمیکشور و در هر یک ازگروههای علمی، تعدادی را به عنوان «استاد سرآمد» و نیز تعدادی را به عنوان «استاد شامخ» شناسایی و معرفی میکند.
۳ـ۱٫ استاد سرآمد
استادان سرآمد از میان اعضای هیئتعلمی شاغل،که متخلق به اخلاق اسلامی و مشهور به سجایای معلمی باشند، بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانی آنان در چهار ساحت زیر شناسایی میشوند:
الف. ساحت آموزش: شامل پیشینه برجسته آموزشی، نوآوریهای آموزشی،کسب موفقیتهای آموزشی، آفرینشهای آموزشی، شاگردپروری، نقشآفرینی و تأثیرگذاری آموزشی، زمینهسازی برای توسعه آموزش و موارد مشابه
ب. ساحت پژوهش: شامل پیشینه برجسته پژوهشی، کسب موفقیتهای پژوهشی، نقشآفرینی و تأثیرگذاری پژوهشی، زمینهسازی برای توسعه پژوهش، ترویج پژوهش، پژوهشگرپروری و موارد مشابه
ج. ساحت فناوری و نوآوری: شامل پیشینه برجسته فناورانه، کسب موفقیتهای فناورانه، نقشآفرینی فناورانه، کارآفرینی ، فناورپروری، زمینهسازی برای توسعه فناوری و کارآفرینی ؛ و موارد مشابه
د. ساحت فرهنگ و خدمت: شامل فعالیتهای برجسته فرهنگی، مدیریت نهادهای علمی و اجرایی، عرضه خدمات مستمر در حوزههای تخصصی و موارد مشابه
تبصره ۱: شاخصهای سنجش فعالیتهای نخبگانی مرتبط با ساحت «آموزش» به شرح جدول ۱ است.
تبصره ۲: شاخصهای سنجش فعالیتهای نخبگانی مرتبط با ساحت «پژوهش» به شرح جدول ۲ است.
تبصره ۳: شاخصهای سنجش فعالیتهای نخبگانی مرتبط با ساحت «فنّاوری و نوآوری» به شرح جدول ۳ است.
تبصره ۴: شاخصهای سنجش فعالیتهای نخبگانی مرتبط با ساحت «فرهنگ و خدمت» به شرح جدول ۴ است.
۳ـ۲ استاد شامخ
استادان شامخ از میان اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته، که متخلق به اخلاق اسلامی و مشهور به سجایای معلمی باشند، بر اساس ویژگیهای زیر شناسایی میشوند:
الف. دارای مرتبه استادی در یکی ازگروههای علمی باشند.
ب. برگزیده از میان استادان ممتاز، نمونهکشوری یا برگزیده جشنوارههای معتبر ملّی یا بینالمللی (به تشخیص بنیاد) باشند.
ج. دارای بالاترین امتیاز حاصل از مجموع فعالیتهای نخبگانیِ مندرج در جداول ۱ تا ۴ باشند.
تبصره ۱: هر استادی در طول عمر خود صرفاً یکبار مجاز است به عنوان «استاد شامخ» برگزیده شود.
تبصره ۲: دوره زمانی بررسی فعالیتهای نخبگانی، چگونگی امتیازدهی و سنجش فعالیتهای نخبگانیِ برگزیدگان این آییننامه، بر اساس شیوهنامهای استکه به تصویب رئیس بنیاد میرسد.
ماده ۴: تسهیلات اعطایی
با توجه به لزوم تکریم و پشتیبانی از برگزیدگان، بنیاد جایزههایی را برای پاسداشت مقام علمی آنان به شرح زیر اعطا میکند:
الف.کرسی آموزش: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد آموزش
ب.کرسی پژوهش: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد پژوهش
ج.کرسی فناوری و نوآوری: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد فنّاوری و نوآوری
د.کرسی فرهنگ و خدمت: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد فرهنگ و خدمت
هـ .کرسی استاد شامخ ( جایزه علامه طباطبایی ): با هدف پاسداشت از فعالیتهای نخبگانی استادان شامخ و الگوسازی از آنان
تبصره: تعداد برگزیدگان، جزییات هر یک از جایزهها و فرایند اجرایی آییننامه، با توجه به بودجه سالانه بنیاد بر اساس شیوهنامهای استکه به تصویب رئیس بنیاد میرسد.
ماده ۵: تصویب و اجرا
این آییننامه مشتمل بر یک مقدمه، پنج مادّه و هشت تبصره در تاریخ ۱۵/۷/۱۳۹۴ به تصویبکمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد و مطابق مصوبۀ جلسه پنجم هیئتامنا (تبصره ۱ مادّه ۳ آییننامه کمیسیون دائمی)، در تاریخ ۲۹/۷/۱۳۹۴ به تصویب هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان رسید و جایگزین «آییننامه اعطای تسهیلات و جایزه علمی علامهطباطبایی به برگزیدگان از میان استادان و پژوهشگران برجسته کشور»، (موضوع مصوبه جلسه پنجاهودومکمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ ۲۹/۹/۱۳۹۰) و «آییننامه شناسایی و پشتیبانی از استادان سرآمد دانشگاهی» (موضوع مصوبه هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۳) میشود و از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۵ لازمالاجراست.
جدول۱: شاخصها و سنجههای شناسایی فعالیتهای نخبگانی در ساحت آموزش
|
ردیف |
شاخص |
تعریف شاخص |
سنجه |
|
۱ |
آفرینش محتوای آموزشی |
نگارشکتاب آموزشی تخصصی در سطح ملّی و بینالمللی برای مخاطبان مختلف |
|
|
۲ |
نوآوریهای آموزشی |
ارائه طرحهای جدید در زمینه شیوهها و نظامهای آموزشی، روش تدریس، فنّاوریهای آموزشی، شیوههای سنجش و ارزشیابیهای آموزشی |
|
|
۳ |
نظریه پردازی آموزشی |
توسعه چهارچوب های نظری در حوزه تعلیم و تربیت/ نظریهپردازی در زمینهکشف و پدیدارسازی اصول علمی جدید در حوزه آموزش و یادگیری/ ارائه الگوهای اختصاصی آموزش و یادگیری برای حوزههای مختلف علمی/ پیوند نظری بین علوم نوین با آموزههای ناب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت |
|
|
۴ |
شاگردپروری
|
تربیت دانشآموختهایکه عضو هیئتعلمی، راهنماییِ وی را بر عهده داشته است و دارای یکی از شرایط ذیل است:
الف. بر اساس ضوابط بنیاد به عنوان دانشآموخته برتر شناخته شده است. ب. دارای خدمات مستمر و برجسته در یکی از سطوح اجرایی مدیریتی عالی/ ارشد نهادهای آموزشی/ پژوهشی/فنّاورانه/ مدیریتیکشور باشد. ج. موفق به دریافت جایزههای معتبر ملّی یا بینالمللی در زمینههای آموزش شده باشد. |
|
|
۵ |
ترویج علم |
اشاعه و عمومیسازی علم و فنّاوری بین آحاد جامعه به منظور ارتقای بینش، تفکر و فرهنگ علمی |
|
|
۶
|
توسعه برنامههای آموزشی
|
ایده پردازی، طراحی و توسعه برنامههای آموزشی مبتنی بر پیشرفت علوم و رفع نیازهای ملّی/ طراحی و توسعه برنامههای آموزش عالی بینالمللی |
|
|
۷ |
تأسیس نهادهای آموزشی |
ایجاد سازمان هایی با مأموریتهای آموزشی در سطوح مختلفکه حداقل سه سال از فعالیت آن سپری شده است. |
|
|
۸ |
اشتهار آموزشی |
برگزیده شدن در رویدادهای معتبر آموزشی و دریافت جوایز مرتبط در سطوح مختلف استانی، ملّی یا بینالمللی |
|
جدول۲: شاخصها و سنجههای شناسایی فعالیتهای نخبگانی در ساحت پژوهش
|
ردیف |
شاخص |
تعریف شاخص |
سنجه |
|
۱ |
اجرای طرحهای پژوهشی |
طرحهای پژوهشی بنیادی،کاربردی و توسعهایکه توسط کارفرمایان در سطوح مختلفکوچک تاکلان تعریف شده و اجرای موفق و تحویل آن مورد تأییدکارفرمای ذیربط قرارگیرد. |
|
|
۲ |
بروندادهای پژوهشی |
چاپ دستاوردهای پژوهشی در زمینه تخصصی پژوهشگر به صورت مقاله وکتاب. |
|
|
۳ |
ارائه نظریه علمی |
مجموعهای از مفاهیم، تعاریف وگزارههای به هم مرتبطکه دید نظامیافتهای از موضوعی علمی را ارائه میکند و به تأیید مراجع معتبر بینالمللی رسیده باشد. |
|
|
۴ |
اشتهار پژوهشی |
برگزیده شدن در رویدادهای معتبر علمی و دریافت جوایز مرتبط در سطوح مختلف استانی، ملّی یا بینالمللی |
|
|
۵ |
تأسیس نهادهای پژوهشی |
ایجاد سازمانهایی با مأموریتهای پژوهشی در سطوح مختلفکه حداقل دوسال از فعالیت آنها سپری شده است. |
|
|
۶ |
پژوهشگرپروری |
تربیت پژوهشگری که عضو هیئت علمی، راهنمایی وی را بر عهده داشته و دارای یکی از شرایط ذیل باشد:
الف. موفق به دریافت جایزههای معتبر ملّی یا بین المللی در حوزه های پژوهشی شده باشد. ب. دارای خدمات مستمر و برجسته در سطوح اجرایی مدیریتی نهادهای پژوهشی کشور باشد. ج. جزء پژوهشگران برترکشور باشد. |
|
جدول۳: شاخصها و سنجههای شناسایی فعالیتهای نخبگانی در ساحت فنّاوری و نوآوری
|
ردیف |
شاخص |
تعریف شاخص |
سنجه |
|
۱ |
اجرای طرحهای فنّاورانه |
اجرای طرح فنّاورانهایکه بر اساس نیازکارفرمایان در سطوح مختلف سازمانی، استانی، ملّی یا بینالمللی تعریف و منجر به تولید محصول یا ارائه خدمتی خاص شده و اجرای موفق و تحویل آن مورد تأییدکارفرما قرار میگیرد. |
|
|
۲ |
تجاریسازی طرحهای فنّاورانه |
میزان فروش دانش فنی، محصولات و خدمات طرح فنّاورانه (یا اختراع و اکتشاف) در طی دوره ارزیابی |
|
|
۳ |
کارآفرینی و اشتغالزایی |
میزان ایجاد اشتغال مولّد و دانشبنیان در زمینههای فنّاورانه در طی دوره ارزیابی |
|
|
۴ |
انتقال و بومیسازی فنّاوری |
مشارکت در فرایند انتقال و بومیسازی فنّاوریهایکلیدی از مبدأ خارجی به داخلکشورکه بر اساس نیازکشور و از طرف کارفرما تعریف و منجر به انتقال و بومیسازی موفق و مورد تأییدکارفرما شده است. |
|
|
۵ |
ثبت اختراع و اکتشاف |
ثبت و تأیید اختراع یا اکتشاف در مراجع ملّی یا بینالمللی |
|
|
۶ |
اشتهار فنّاورانه |
برگزیده شدن در رویدادهای معتبر فنّاورانه و دریافت جوایز مرتبط در سطوح مختلف استانی، ملّی یا بین المللی |
|
|
۷ |
تأسیس نهادهای فنّاورانه |
ایجاد شرکت/ سازمانی با مأموریتهای فنّاورانه در سطوح مختلف دستگاهی، ملّی یا بینالمللیکه حداقل دوسال از فعالیت موفق آن سپری شده است. |
|
|
۸ |
فنّاورپروری |
تربیت فنّاوریکه عضو هیئت علمی، استاد راهنمایی وی را بر عهده داشته و دارای یکی از شرایط ذیل باشد:
الف. موفق به دریافت جایزههای معتبر ملّی یا بینالمللی در زمینههای فنّاوری شده باشد. ب. دارای خدمات مستمر و برجسته در سطوح عالی مدیریت نهادهای فنّاورانهکشور باشد. |
|
جدول۴: شاخصها و سنجههای شناسایی فعالیتهای نخبگانی در ساحت فرهنگ و خدمت
|
ردیف |
شاخص |
تعریف شاخص |
سنجه |
|
|
۱ |
خدمترسانی تخصصی |
|
|
|
|
۲ |
فرهنگ |
|
|
|
آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیات علمی برگزیده دانشگاهی
منبع: بنیاد ملی نخبگان
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه به پست بنیاد ملی نخبگان آیین نامه ها و لینک های مهم در منوی لینک های ویژه که پیوسته به روز رسانی می شود مراجعه کنید و یا در خبرنامه ایمیلی رایتمن ثبت نام کنید تا اخبار جدید استعلام شده در این رابطه برای شما ارسال شود.
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

