۱۳:۱۰ دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » تجربیات » فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش دوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟
terastandard.com
terapaper.com

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش دوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش دوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

در این قسمت می خواهیم از دو تکنیک دیگر برای غلبه بر اهمال کاری کمک بگیریم. اگر به خاطر داشته باشید در قسمت اول در مورد علل اهمال کاری صحبت کردیم. پدیده ای که در زندگی بسیاری از ما تبدیل به معضل شده است و گاهی ما را از خودمان ناامید و دلسرد می کند. آیا تا بحال در نیمه ی یک روز به خود توجه کرده اید و از خود پرسیده اید که: امروز چه کاری انجام داده ام؟ آیا هیچ کار مهمی کرده ام؟

جالب است بدانید،این سوال برای خیلی از اهمال کاران، سوالی بسیار معمولی است!

من فکر می کنم تنها با ارزشترین دارایی که ما در زندگی مان داریم، زمان است. هر لحظه به سرعت می گذرد و ما نمی توانیم حتی یک ثانیه را به عقب برگردانیم؛ اما هر روز به روش های مختلف، زمان را هدر می دهیم و کار ها را به تعویق می اندازیم.

جایی خواندم که به تعویق انداختن، هیچ ارتباطی با مهارت مدیریت زمان ندارد. به عبارت دیگر، اهمال کاران می توانند برنامه ریز های خوبی هم باشند، اما از سویی در فریب دادن خویش نیز بسیار ماهر و توانمند هستند. آنها در بسیاری از موارد برنامه ریزی می کنند، اما همین که زمان اجرای آن فرا می رسد، خود را فریب می دهند و روز و روزهای بعد را زمان مناسب تری برای عملی کردن برنامه خود می دانند.

در بخش اول به دو استراتژی کاربردی اشاره کردیم که می تواند در انجام کارهایی که به تعویق افتاده است، مفید باشد. ضمنا این نکات را یادآوری کردیم که هر فردی، بنا بر ویژگی های خود می تواند راهکارها را شخصی سازی کند و تاکید نمودیم که در غلبه بر عادت اهمال کاری باید صبور باشید، چرا که در ابتدا ممکن است در برابر تغییر مقاومت نشان دهید و این موضوعی طبیعی است. پس دست از تلاش برندارید.

در ادامه بررسی راهکار ها و در این بخش، به دو مورد کاربردی دیگر اشاره می کنیم.

 ۳- طلب کمک کنید.

وقتی کاری مستقیما دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد، قبول پیامدهای اهمال کاری بسیار سخت تر است. به عبارت دیگر، وقتی فقط در برابر خود باید پاسخگوی اهمال کاری هایمان باشیم، راحت تر خود را فریب می دهیم و به امید فردایی که حالمان بهتر است و شرایط مساعدتر، کارها را به تعویق می اندازیم.

برای اینکه این روش را عملی کنید، ابتدا باید آن فرد یا افراد را از تصمیم خود مطلع کنید. شما می توانید از یک دوست یا همکار تقاضا کنید به شما کمک کند که فعالیت به تعویق افتاده را شروع کنید. داشتن فرد دیگری در کنار خود، می تواند کسالت آوری و حس تنهایی را از بین ببرد و انگیزه بیرونی برای تمام کردن آن کار ایجاد کند؛ حتی اگر آن فرد در تمام مدتی که شما در حال انجام آن فعالیت هستید، اطرافتان نباشد.

این روش می تواند مخصوصا زمانی کمک کننده باشد که شما دچار استرس شده اید. تحقیقات نشان داده اند که بحث در مورد احساس استرس با فردی دیگر در موقعیت عاطفی مشابه، می تواند استرس را تسکین دهد. بنابراین اگر با افراد دیگری همکاری می کنید و همه شما در مورد یک Deadline (مهلت انجام کار) در آینده نگران هستید، به جای ریختن نگرانی خود به درون، تلاش کنید در مورد موقعیتی که دارید با بقیه صحبت کنید.

اگرچه تکنیک درخواست کمک از دیگران خوب است، اما در همه فعالیت ها نمی توان به آن متکی بود و فقط در مواردی قابل اجراست که امکان انجام کار بصورت گروهی وجود دارد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اطرافیان نیز باید وقت و انگیزه کافی برای کمک به شما را داشته باشند؛ بنابراین اگر همیشه به این روش و به دیگران متکی باشید، آنها به مرور تمایل خود را برای کمک به شما از دست خواهند داد. پس راهکار بعدی را فراگیرید تا همواره برای غلبه بر اهمال کاری چندین استراتژی در آستین داشته باشید.

 

۴- آینده را تجسم کنید.

اگرچه آریلی می گوید ما برای اندیشیدن به زمان حال و نه آینده مجهز شده ایم، برخی از تحقیقات نشان داده اند که ترغیب افراد به تجسم آینده، می تواند در اتخاذ تصمیم های بهتر در زمان حال کمک کننده باشد.

دکتر پیکل این تکنیک را سفر در زمان می نامد. به عنوان مثال او پیشنهاد می کند، اگر پس انداز برای دوران بازنشستنگی موضوعی است که مدام به تعویق می اندازید؛ تجسم کنید قرار است، با آنچه تا همین حالا برای خود اندوخته اید، در دوران بازنشستنگی زندگی کنید!

پیکل می گوید “بدبختانه ممکن است ما، خودِ این تمرین را به تعویق بیندازیم“، -که او آن را اهمال کاری ثانویه می نامد- اهمال کاری، در انجام کاری که به ما کمک می کند، بر اهمال کاری خود غلبه کنیم!

وجود اصطلاح اهمال کاری ثانویه، نشان می دهد این اتفاق کاملا پیش بینی شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. پس نگران نباشید و اگر در روند تغییر، تعلل های کوچکی کردید، نا امید نگردید.

البته عینی تر کردن تمرین سفر در زمان می تواند به اثر بخشی بیشتر آن کمک کند. پیکل پیشنهاد می کند نگاه کردن به یک تصویر (اتفاق) مربوط به سالهای قبل در این تمرین، می تواند به ما کمک کند خود را در آینده به گونه موثرتری تصور کنیم و تصمیمات بهتری بگیریم.

راه دیگر برای استفاده از این روش این است که، بصورت واقع بینانه تجسم کنیم فردا چگونه احساس خواهیم کرد. پیکل می گوید اینکه فکر می کنیم فردا انگیزه بیشتری برای انجام کاری احساس خواهیم کرد، بسیار بعید است؛ بنابراین  سفر در زمان  به ما کمک می کند این موضوع را درک کنیم، و تکیه بر «فرداها» را متوقف نماییم.

در بخش های بعدی، سایر استراتژی های کارآمد را بررسی خواهیم کرد.

 

ترجمه ای آزاد از مقاله “فراتر از مدیریت زمان” (بل بث کوپر)

بهمراه تجربیات شخصی

Beyond time management

Part two (section two): How to overcome procrastination?

Belle Beth Cooper

نویسنده: ساره پنجه

کارشناس روانشناسی بالینی

پژوهشگر علوم اجتماعی

Author: Sareh Panjeh

Psychosociologist

Twitter : @spanjeh

اخبار مرتبط : 

تجربه اوج peak experience

فراتر از مدیریت زمان / قسمت اول چرا اهمال کاری می کنیم

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش اول): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

هیچ چیز مخرب تر از تصویب قانونی نیست که اجرای آن امکان پذیر نباشد

ویکتور فرانکل / انسانی در جستجوی معنا در اردوگاه کار اجباری

پنج باوری که شما را به رویا هایتان نمی رساند

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت اول حریم شخصی

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت دوم بی مسئولیتی

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت سوم از ترس قضاوت دیگران

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir