۵:۰۶ چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » تجربیات » فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش سوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟
terastandard.com
terapaper.com

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش سوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش سوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

آیا تا بحال  تلاش کرده اید خود را برای انجام کارها، فریب دهید؟ خیلی وقتها من این کار را کرده ام –در واقع روش مورد علاقه من این بود که وانمود کنم مهلت انجام کاری واقعا امروز بوده، نه فردا، و امیدوار بودم با این روش، زودتر آن را شروع کنم.

اما این فریب هیچ وقت موثر نبود.

دلیلش هم این است که نتوانستم این حقیقت را که در حال دروغ گفتن به خود هستم، فراموش کنم. گویی بخش دیگری از ذهنم می داند آنچه می گویم یک دروغ است، بنابراین چرا باید طبق خواسته من عمل کند؟!

در ادامه راهکارهای غلبه بر اهمال کاری و در این بخش، به دو راهکار کاربردی دیگر اشاره می کنیم.

اگر جزء اهمال کارانی هستید که موارد قبلی نتوانسته اهمال کاریتان را درمان کند، بنابراین مخاطب اصلی این قسمت شما خواهید بود.

۵- چارچوب جدیدی برای فعالیت مورد نظرتان بوجود آورید.

تحقیقی درباره اهمال کاری نشان می دهد، چارچوب بندی جدید یک فعالیت، در کمک کردن به اهمال کاران موثر خواهد بود.

از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد پازلی را تکمیل کنند. البته امکان انجام بازی دیگری بصورت هم زمان برای آنها وجود داشت و اجازه داشتند هر زمانی که بخواهند از حل پازل دست بکشند و به بازی دیگری بپردازند.  نتایج نشان داد، زمانی که تکمیل کردن پازل عنوان یک فعالیتِ ارزیابی شناختی داشت، اهمال کاران از تکمیل پازل اجتناب کردند و مدت زمان بیشتری را به بازی دیگر پرداختند. اما وقتی همان پازل به عنوان یک بازی معرفی شد، اهمال کارانِ مزمن به سرعت آن را تکمیل کردند!

اما ممکن است همیشه نتوانید خود را قانع کنید که فعالیت مورد نظر یک بازی است، پس به دنبال روشی باشید تا آن را دوباره چارچوب بندی کنید.

روشی که من از متافیتلر انتخاب نموده ام این است که خود را در چالشی قرار دهیم که تا جایی که ممکن است، روی یک فعالیت متمرکز بمانیم. به عبارت دیگر کاری که باید انجام دهیم از شکل وظیفه ای خشک خارج می شود و چارچوبی جدید به خود میگیرد:

یک تایمر بکار ببرید. ببینید چه مدت می توانید در حال انجام کار خاصی باقی بمانید. ببینید می توانید رکورد قبلی خود را بشکنید؟!…

ماهیت رقابتی وجود ما، زمانی که با یک چالش مواجه می شود، بیدار می گردد. بنابراین این تکنیکِ خوبی است که ذهن خود را وادار کنیم تا جذب فعالیتی شویم که از آن اجتناب می کردیم.

راه دیگری که من کارها را دوباره چارچوب بندی می کنم این است که تکلیف مورد نظر که مورد اهمال کاری ام قرار گرفته را دورتر از میز کارم انجام دهم. گاهی پیش می آید که اگر پشت میزم باشم، احساس می کنم در حال انجام کار سختی هستم! اما وقتی لب تابم را بر میدارم و روی میز آشپزخانه کار می کنم، یا روی تخت تکیه می دهم و با تبلت می نویسم، خیلی سخت است که باور کنم در حال انجام کار مهم و واقعی هستم!

۶- به خودتان اجازه دهید از فعالیت های ناراحت کننده اجتناب کند.

اگر نمی توانید اهمال کاری را متوقف کنید، خبر خوب این است که می توانید این عادت بد را به عنوان امتیاز به کار بگیرید. اهمال کاری ساختارمند یک راه زیرکانه است تا شخصی موثر و فعال باشید حتی در حالی که اهمال کارید!

جان پری در این مورد در سایت structuredprocrastination.com مطلبی نوشته است و این تکنیک را این طور معرفی می کند: “یک استراتژی جذاب که می تواند افراد اهمال کار را تبدیل به انسان های موثری کند.”

بر طبق گفته پری، منظور از اهمال کاری ساختارمند این است که متوجه شویم، اهمال کاری به معنای انجام ندادن کارها نیست.

این بار که احساس کردید به اهمال کاری تمایل دارید، واقعا اهمال کاری کنید! از آن کار بزرگ ترسناک که باعث می شود واقعا احساس ناراحتی کنید، دست بردارید. اما به جای صرفِ وقت در شبکه های اجتماعی یا بازی های کامپیوتری، کار مفید دیگری انجام دهید. فعالیت دیگری از لیست وظایف تان انتخاب کنید و زمانِ اهمال کاری را صرف کاری کنید که مهم و مفید است، اما حس ناراحتی کمتری در شما ایجاد می کند.

اگرچه این تکنیک، آن کار بزرگ ترسناک را از لیست وظایف شما حذف نمی کند و همچنان باید آن را انجام دهید؛ اما این روش تا حدی احساس گناه ناشی از اهمال کاری را کاهش می دهد، چون شما در واقع در حال صرف زمان برای فعالیتی مفید دیگری هستید.

سرمایه گذار و کارآفرینی به نام پاول گراهام، اصطلاح اهمال کاری خوب را بکار می برد، به این معنی که به جای آنچه در حال اجتناب از آن هستیم، کارهای مهم دیگر را انجام دهیم.

او معتقد است انجام کاری که مهم نیست، برای اجتناب از کاری که واقعا باید انجام داد، اهمال کاری بد است؛ درحالیکه اهمال کاری خوب، اجتناب از وظایف است برای انجام یک کار مهم.

گراهام افراد اهمال کار را به سه دسته تقسیم می کند:

این تقسیم بندی بر این اساس است که به جای کار بزرگ مهم که در حال اجتناب از آن هستید، چه کاری انجام می دهید:

  • هیچ کاری انجام نمی دهید.
  • کاری کمتر مهم را انجام می دهید.
  • کار مهمتری را انجام می دهید.

بر طبق گفته گراهام، رازِ اهمال کارِ خوب بودن، اجتناب از کاری است که کمتر اهمیت دارد.

بنابراین وقتی در حال اجتناب از کاری هستید، فعالیت دیگری که از اهمیت بیشتری برخوردار است، انتخاب کنید و روی فعالیتی واقعا مهم تمرکز کنید؛ از جمله ایده های بزرگی که دارید، کتابی که تصمیم گرفته اید بنویسید و یا پروژه ای که به انجامش اعتقاد دارید اما برایش زمان نداشته اید.

در بخش بعدی به دو راهکار پایانی غلبه بر اهمال کاری خواهیم پرداخت.

ترجمه ای آزاد از مقاله “فراتر از مدیریت زمان” (بل بث کوپر)

به همراه تجربیات شخصی

Beyond time management

Part two (section three): How to overcome procrastination?

Belle Beth Cooper

نویسنده: ساره پنجه

کارشناس روانشناسی بالینی

پژوهشگر علوم اجتماعی

Author: Sareh Panjeh

Psychosociologist

Twitter : @spanjeh

اخبار مرتبط : 

تجربه اوج peak experience

فراتر از مدیریت زمان / قسمت اول چرا اهمال کاری می کنیم

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش اول): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش دوم): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

هیچ چیز مخرب تر از تصویب قانونی نیست که اجرای آن امکان پذیر نباشد

ویکتور فرانکل / انسانی در جستجوی معنا در اردوگاه کار اجباری

پنج باوری که شما را به رویا هایتان نمی رساند

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت اول حریم شخصی

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت دوم بی مسئولیتی

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت سوم از ترس قضاوت دیگران

 

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir