۱۳:۰۹ دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » تجربیات » فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش اول): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟
terastandard.com
terapaper.com

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش اول): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

فراتر از مدیریت زمان / قسمت دوم (بخش اول): چگونه بر عادت اهمال کاری غلبه کنیم؟

در قسمت اول (لینک) این آموزش متوجه شدیم که چرا اهمال کاری می کنیم.

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه اهمال کاری انجام شده است، ما برای برخورد با اهمال کاری، دو روش در اختیار داریم:

۱- تلاش کنیم تا هر فعالیتی که در حال به تعویق انداختن آن هستیم را برای خود خوشایند نماییم تا کمتر ناراحت کننده به نظر برسند، و

۲- خود را در زمان حال متقاعد کنیم تا مراقب خودِ آینده مان باشد!

برای انجام هر چه بهتر این دو روش، هشت استراتژی کاربردی وجود دارد که در این بخش دو مورد را ذکر می کنیم و شش مورد دیگر را در قسمت های بعدی این متن خواهید خواند:

۱- بصورت تفریحی و آسان گیرانه، فقط شروع کنید.

دکتر تیموتی پیکل پیشنهاد می کند برای غلبه بر گریز روانشناختی، نسبت به وظایفی که آسان نیستند؛ “آن فعالیت را صرفا در سطحی کوچک آغاز کنید.” و فقط شروع کنید. مرحله شروع یک کار، اغلب بزرگترین مانع برای انجام آن است.

دکتر پیکل معتقد است “حس رضایت در حال افزایش، ناشی از انجام کاری است که برایمان مهم است.” اگرچه مرحله شروعِ یک فعالیت می تواند سخت باشد، اما زمانی که کار به اتمام می رسد، احساس بسیار مطلوبی خواهید داشت. می توانید حس خوبی که ناشی از اتمام فعالیتی است را، با ناامیدی و ناکامی ناشی از اهمال کاری، مقایسه کنید.

برای شروع کاری که از آن وحشت دارید، به خودتان حقه بزنید و آن کار را در ذهنتان شروع کنید. بنابراین فقط با فکر کردن به آن فعالیت برای مدت کوتاهی، آن را در فکر خود آغاز کنید، تا در مرحله بعد به صورت واقعی خود را در حال انجام آن بیابید!

مارک مک گینس، نویسنده و شاعر از این روش برای نوشتن یک کتاب استفاده کرد:

“چند ماه قبل من فقط یک فایل در نرم افزار نوشتن کتابم، ایجاد کردم و سرفصل ها را در آن گذاشتم، و فقط شروع به بازی با آنها و جابجا کردن آنها کردم، و هر موقع در طول روز ایده ای به ذهنم می رسید، فقط یک یادداشت سریع در هر فصلی اضافه می کردم. صبح هر روز یک صفحه باز می کنم، فقط به جدولی از محتویات نگاه می کنم، و فقط یک یادداشت کوچک به این فصل و آن فصل اضافه می کنم. این یک روند صعودی ملایم است که من فقط به خودم می گویم یک چیز کوچک اینجا و آنجا اضافه کن، بدون فشار.”

زمانی که مک گینس این پاراگراف را نوشت، ۱۲۰۰۰ کلمه از کتابش را قبلا نوشته بود. او گفته است “من تا آن زمان بصورت واقعی نوشتن آن را شروع نکرده بودم و از آنجایی که به صورت رسمی روی آن کتاب کار نکرده ام، نه امتناع و نه  اهمال کاری در این کار نمود پیدا نکرده اند و صرفا یک تفریح بوده است.”

در واقع، پیشرفت –هر قدر هم کوچک باشد– می تواند یک محرک بسیار قوی برای کمک به شما در جهت ادامه مسیرتان باشد.

این روش ممکن است در شروع کردن کارهای به تعویق افتاده، به شما کمک کند: می توانید از یک تایمر بهره ببرید. تایمر را برای ۵ یا ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. وقتی که تایمر راه می افتد، مجبور نیستید آن کار را انجام دهید، اما به هیچ فعالیت دیگری هم نمی توانید بپردازید. شما مجبورید در این مدت با آن فعالیت همراه باشید، به آن فکر کنید، در مورد مدت زمانی که برای انجامش نیاز دارید، برنامه ریزی کنید. حتی می توانید در مورد نوع پاداشی که برای انجامش به خودتان خواهید داد، تصمیم بگیرید؛ اما آن فعالیت را در این بازه زمانی شروع نکنید. به این طریق انرژی ناشی از تفکر در مورد آن موضوع، در وجود شما ذخیره می شود و از نظر ذهنی خود را آماده آن فعالیت خواهید کرد. این تکنیک، شما را وادار به شروع آن فعالیت بعد از اتمام زمان تایمر می نماید.

 

۲- کار درست را به دلایل اشتباه انجام دهید.

از آنجایی که عواطف منفی، دلیل اهمال کاری ما هستند و این موضوع را در قسمت اول این نوشته مورد بررسی قرار دادیم، حال سوال این است که چگونه می توان عواطف منفی را مدیریت نمود؟ اقتصاددان رفتاری، دن آریلی، روشی به نام Reward Substitution  را معرفی می کند که کاترین مایکمن آن را با عنوان Temptation Bundling  مطرح می کند.

Reward Substitution، آن طور که دن آریلی معرفی می کند، انجام دادن کار درست با دلیل اشتباه است. بر طبق آنچه او می گوید، علت اینکه این روش کاربردی است این است که انسان ها آنگونه که باید، در مورد آنچه در آینده دور اتفاق خواهد افتاد،  نگران نیستند. در حالی که بهترین منافع ما در تفکر در مورد آینده خواهد بود، اما روی آنچه اکنون حس خوبی در ما ایجاد می کند، متمرکز شده ایم. این تمرکز روی اکنون، موجب می شود انجام اعمال ناخوشایند و خالی از لذت که در آینده برایمان مفید هستند ، سخت گردد.

آریلی از گرم شدن کره زمین به عنوان مثالی از مشکل آینده استفاده می کند. نگرانی برای گرم شدن کره زمین سخت است، چون ما نشانه های آن را به طور منظم مشاهده نمی کنیم، ما نمی توانیم ببینیم انسانها رنج می برند، و این موضوع تا زمانی دور در آینده، تاثیر جدی روی ما نخواهد گذاشت و نسبت به آن بی تفاوت خواهیم بود و تلاشی نخواهیم کرد. اما اگر اتومبیلی هایبریدی -که آلودگی هوای کمتری ایجاد می کند- برانید و احساس مهم بودن داشته باشد، چون باعث می شود احساس کنید انسان وارسته ای هستید و به دیگران نیز نشان می دهد شما انسان خوبی هستید، بنابراین ممکن است به احتمال زیاد چنین اتومبیلی بخرید. شما کار درست را ( جایگزینی خودروی هایبریدی) برای دلیلی اشتباه ( تصویر شخصی که از خود دارید) انجام خواهید داد.

او داستان دیگری که این قانون را در عمل نشان می دهد، بیان می کند. زمانی که او به بیماری هپاتیت C مبتلا بوده و در بیمارستان ، در برنامه درمانی ۱۸ ماهه ای  بستری شد، مجبور بود هر هفته سه بار به مدت ۱۸ ماه، دارویی که هپاتیت او را درمان می کرده تزریق کند، اما این درمان موجب تب تهوع آور و استفراغ می شد.

آن عوارض جانبی ترسناک منجر می شد تا آریلی،  کار درست ( تزریق دارو) که باید بر اساس نظم انجام می داد را، به دلیل نتیجه خوبی که در آینده برایش داشت، به سختی انجام دهد. روشی که او این چالش را به وسیله آن برطرف ساخت و به صورت منظم به برنامه سه بار در هفته برای یک دوره درمانی تن داد؛ این بود که پاداشی که تاثیر فوری برایش دارد، بیابد. او یکی از طرفداران بزرگ فیلم است. بنابراین  ۲ تا ۳ فیلم در هر روز که مجبور به تزریق دارو بود، ضبط می کرد. بعد از تزریق، قبل از اینکه شروع به احساس عوارض جانبی دارو کند، فورا با شروع کردن ماراتن فیلم به خودش جایزه می داد.

چون که این رفتار او هر بار در زمان حال پاداش داده شده بود، آریلی به انجام کار درست (تزریق دارو) به دلیل اشتباه (بنابراین می توانست فیلم ببیند) ادامه داد.

بر اساس این الگو، شما می توانید در مواردی که پروژه ای یا هدفی دارید که تحت تاثیر اهمال کاری شما قرار گرفته و پیش نمی رود، از تجربه آریلی بهره بگیرید و کار درست را برای دلیلی اشتباه انجام دهید!

توصیه کارشناس روانشناسی بالینی و نویسنده این آموزش: در انتهای بخش اولِ راه کارهای غلبه بر اهمال کاری، این نکته را به خاطر داشته باشید که تغییر عادات، یک شبه اتفاق نمی افتد و اهمال کاری نیز از جمله مواردی است که، در ابتدا ممکن است در مقابل تغییر، مقاومت نشان دهد.

ضمنا مراقب باشید، برای ایجاد تغییر در عادتِ به تعویق انداختن کارها، مقرراتی ایجاد کنید که ضمانت اجرایی داشته باشد و هر راهکار را با توجه به شرایط و روحیات خود، شخصی سازی کنید. چرا که هیچ چیز مخرب تر از تصویب قانونی نیست که اجرای آن امکان پذیر نباشد (لینک).

سایر استراتژی های کارآمد را در قسمت های بعدی خواهید خواند.

ترجمه ای آزاد از مقاله “فراتر از مدیریت زمان” (بل بث کوپر)

Beyond time management

Part two (section one): How to overcome procrastination?

Belle Beth Cooper

نویسنده: ساره پنجه

کارشناس روانشناسی بالینی

پژوهشگر علوم اجتماعی

Author: Sareh Panjeh

Psychosociologist

Twitter : @spanjeh

اخبار مرتبط : 

تجربه اوج peak experience

فراتر از مدیریت زمان / قسمت اول چرا اهمال کاری می کنیم

هیچ چیز مخرب تر از تصویب قانونی نیست که اجرای آن امکان پذیر نباشد

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت اول حریم شخصی

ویکتور فرانکل / انسانی در جستجوی معنا در اردوگاه کار اجباری

پنج باوری که شما را به رویا هایتان نمی رساند

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت دوم بی مسئولیتی

نحوه رفتار دیگران با خود را کنترل کنیم / قسمت سوم از ترس قضاوت دیگران

 

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir