۱۷:۴۹ یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » تجربیات » بیزینس پلن طرح تجاری استارت آپ قلب تپنده
terastandard.com
terapaper.com
docman.ir
docman.ir

بیزینس پلن طرح تجاری استارت آپ قلب تپنده

بیزینس پلن طرح تجاری استارت آپ قلب تپنده

بدون بیزینس پلن حساب شده، متاسفانه استارت آپ شما مانند نوزاد ناقصی خواهد بود که بعد از تولد به دلیل مشکلات جسمی ، مدت زیادی زنده نخواهد بود.

شما باید بیزینس پلن خود را طرح ریزی کنید و به دنبال نمونه بیزینس پلن ، بیزینس پلن آماده و یا بیزینس پلن رایگان از سایر شرکت های حتی مشابه نباشید!

چرا نباید از دیگران تقلید کنید؟ خب مشخص است، شما قرار است کاری را انجام دهید که اول یا نهایتا دوم در حوزه خود باشید ( رمز موفقیت جنرال الکتریک) ، پس طبیعتا تقلید و کپی برداری از خِرد دیگران (۸۰ درصد ناموفق) شما را در بهترین شرایط، به همان جایگاه دیگران خواهد رساند.

هر بنیانگذار استارت آپ ، پیش از هر اقدامی باید بر کاربردی بودن استارت آپ تمرکز کند. استارت آپی ارزشمند است که علاوه بر بدیع بودن ایده و محصول، با نیازهای جامعه محلی، کشوری و در افق وسیع تر با نیاز جامعه جهانی همخوانی و تطابق داشته باشد و بتواند در بازار به موفقیت برسد تا از این راه، هم جامعه منتفع شود و هم راه انداز آن استارت آپ به ره آورد مالی دانش بنیان برسد.

این روزها پای صحبت هر استارت آپ موفق یا نا موفقی بنشینی، جای تردید برایت باقی نخواهد بود که قلب تپنده استارت آپ ها ، بیزینس پلن است.

به نظر من بیزینس پلن در یک پاراگراف یعنی

کجای کار هستی؟ می خواهی چه کار کنی؟ راه رسیدن به هدف ( نقشه راه ) تو چیست؟ چه هزینه هایی داری؟ راه درآمد زایی تو چیست؟ در چه زمان حادث می شود؟ شرکای تو چه کسانی هستند؟  جایگاه هر شریک کجاست و به چه میزان؟ اگر جواب این سوال ها را ندانید و بعد از شروع به کار تازه بخواهید آنها را تعیین کنید، مطمئن باشید استارت آپ شما با مغز به زمین خواهد خورد! چون شما به مهمترین بخش استارت آپ ، بیزینس پلن یا همان قلب تپنده آن توجهی نکرده اید.

بدون بیزینس پلن یا طرح تجاری چطور انتظار دارید سرمایه گذاران کهنه کار بر روی استارت آپ شما  سرمایه گذاری کنند؟

برای یک سرمایه گذار کهنه کار، این مهم نیست که “تو در دو ماه به نتیجه می رسی یا در ۱۰ ماه؟” برای سرمایه گذار کهنه کار ، دانستن این نکته مهم هست که تو دارای طرح تجاری یا بیزینس پلنی باشی که در آن دقیقا ذکر شده است که بعد از ماه دوم اینجا هستیم، بعد از ماه بیستم هم به اینجا خواهیم رسید.

پس قبل از هر کاری و هر استارت آپی ابتدا طرح ریزی کنید و نقشه راه خود را طراحی کنید.

شریک یا شرکای شما در طرح ریزی بیزینس پلن باید سهیم باشند. چرا که باید بر مسیری قدم بگذارند که خود در طرح آن شریک بوده اند و این لذت بخش و انگیزه ساز خواهد بود.

در انتخاب شریک باید دقت کنید. چون هدف شما از استارت آپ تنها راه اندازی نیست بلکه ادامه راه و موفقیت در آن است. شما دوستان زیادی دارید اما برخی از آنها بیشتر از بقیه به شما شبیه هستند. مثلا شما دوست دارید در حوزه کودکان کار کنید و خدمت به این رده سنی برایتان ارزشمند است. قطعا آن دسته از دوستانتان که توجه و اشتغال در این رده سنی را دوست ندارند گزینه مناسبی برای انتخاب شما نیستند. و  یا خیلی واضح است با دوستی بسیار صمیمی که ترس از ارتفاع دارد، نمی توانید به کوهستان بروی! پس باید تشابهات شما بیش از ۸۰ درصد باشد.

در این موضوعات اگر دقت نکنید بعدا دچار مشکل می شوید، چون شریک شما در آینده خیلی به شما نزدیک خواهد بود و هر عدم تشابه می تواند اذیت کننده شود و در حالت خیلی بد به جدایی خواهد رسید.

تشابه به این معنی نیست که عین هم باشید. اتفاقا باید عین هم نباشید و بلکه تکمیل کننده هم باشید. یعنی ممکن است یکی از شما طراح خوب باشد و دیگری برنامه نویس خوب و دوستی دیگر، مدیر و برنامه ریز خوب و دیگری خلاق و ایده پرداز و در عین حال همه آنها دارای تفکرات مشابه که فقط دست بر قضا سر از تخصص های مختلف در آوردند. قطعا آنها گزینه مناسبی برای یک تیم موفق استارت آپی خواهند بود. اما به نکته مهمی می خواهم اشاره کنم که بنیانگذار یک استارت آپ بهتر است خود از عهده جزئی ترین کارها تا کلیدی ترین کارها بتواند بر آید، اما هرگز همه آنها را خود انجام ندهد و بلکه با یک مدیریت سازمان یافته و حساب شده بخش های مختلف استارت آپ را بین توانمندی های مختلف توزیع کند.

پس بهتر است در همان اول، جایگاه هر فرد یا شریک را مشخص کنید. چون بعد از اتمام کار که ممکن است یک یا دو سال طول بکشد، دیگر سخت می شود! در بیزینس پلن ، باید شرکا مشخص باشند و جایگاه هر فرد و به آینده استارت آپ و به هر یک از شرکا فکر شده باشد. در طرح تجاری خود به همه تخصص های مورد نیاز فکر کنید. از انجام کار بصورت انفرادی بپرهیزید. بر اساس تجربه های کسب شده می توان با جرات گفت که ” وقت و انرژی شما محدود است و بی نهایت نیست “. یک استارت آپ بعد از راه اندازی تازه وارد ایستگاه اول می شود و فقط یک تیم بزرگ و قوی می تواند آن را اداره کند و ارتقا دهد.

برای موفقیت استارت آپ و درآمدزایی ، تنها مهارت شرکا تعیین کننده است و نه اینکه چه مدرک و تحصیلات آکادمیکی دارند که نیازی به توضیح نیست. چه بسا نیاز شما را یک مهندس دارای مهارت بالا بتواند در زمان بسیار کمی بر طرف کند آن هم به صورت اعلی تا انجام کار توسط یک دکتر. البته قطعی نیست چرا که در حالاتی انجام آن توسط یک دکتر و متخصص قطعا با وسواس و ملاحظات بیشتری و البته توقع بالاتر همراه خواهد بود. اما صحبت اینجا، زمان و نحوه اجرا و شرایط بهینه و صحبت از هزینه هاست!

البته ممکن است شما به نتیجه برسید که به یک دکتر یا متخصص نیاز دارید اما آیا واقعا دکتر و متخصصی در آن حوزه که حاضر به همکاری با شما باشند را خواهید یافت یا خیر! پس بیشتر از مدرک به دنبال مهارت ها باشید.

برای موفقیت استارت آپ ، همه باید انگیزه های قوی داشته باشند. از بخش مالی غافل نشوید. وجود سرمایه گذار و انگیزه های مالی به اندازه کافی قوی برای تک تک افراد ، می تواند در موفقیت مالی استارت آپ شما سهیم باشد. و هرگز انتظار نداشته باشید در شرایطی که فکر و ذهن اعضای تیم شما دغدغه مالی و معیشت دارد، بتوانید شق القمر کنید! پس بیزینس پلن شما باید برای هر ماه بطور جدی با حساب و کتاب برنامه داشته باشد. اگر واقعا توانایی تامین مالی و یا جذب کمک مالی برای تیم دو یا سه نفره و یا بیشتر را ندارید، دیگران را درگیر استارت آپ خود نکنید چرا که بعدا نمی توانید پاسخگوی توقعات برحق آنها باشید. البته شاید واگذاری بخشی از سهام در عوض حقوق ماهیانه جایگزین مناسبی باشد.

وجه تمایز استارت آپ شما از سایرین که باعث می شود از بین انبوه رقبای خود سر بیرون آورده و در ازدحام آنها دیده شوید بیزینس پلن منحصر بفرد شماست.

در ادامه، توجه شما را به نکاتی مهم در تاسیس و راه اندازی یک شرکت و استارت آپ جلب می کنم.

–   تعریف دقیقی از شرکت و استارت آپ

–   روش اجرا

–   خط تولید یا سرویس

–   درخواست حمایت مالی

–   اهداف مالی

–   بازاریابی و فروش

–   تحلیل بازار

–   مدیریت مجموعه : در استارت آپ خود باید به یک مدیر خوب هم فکر کنید. در این مورد بعدا مطالبی از تجربیاتم خواهم نوشت.

–   ساختار سازمانی

–   ثبت شرکت و استارت آپ

–   مجوز های مورد نیاز حوزه فعالیت استارت آپ و شرکت  – لایسنس ها

–   قوانین مربوط به حوزه کاری

–   مالیات ها و مخارج شما

–   مراتب استخدام و یا از کار برکنار کردن کارمندان

تنها به عنوان مثالی از اهمیت همین مورد آخر، فرض کنیم شما استارت آپی را با یک حمایت مالی خوب شروع می کنید و چندین کارمند استخدام می کنید و در بیزینس پلن شما این است که بعد از یکسال تعدیل نیرو خواهید کرد. سوال اینجاست آیا قانون کشوری که در آن حضور دارید به شما اجازه این کار را خواهد داد؟ پس بیزینس پلن شما باید با محیط سازگار باشد و حوزه اعتبار آن از چارچوب فضای شرکت شما فراتر رفته و سطحی و مقطعی نباشد.

منبع: تجربه یکی از مدیران رایتمن

اخبار مرتبط :

کنفرانس شکست نیاز استارت آپ و شرکت های دانش بنیان

موفقیت در دل اعتماد به فرآیند شکست و یادگیری

کسب‌ و کار نوپا به سوی کسب و کار در حال توسعه Startup to Scale up

ثبت شرکت دانش بنیان

دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان تسهیلات گمرک

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

تسهیلات گمرکی شرکت های دانش بنیان

قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

بورس شرکت های دانش بنیان

فن بازار محصولات دانش بنیان حوزه سلامت

حمایت تسهیلات شرکت دانش بنیان

تسهیلات طرح‌ شرکت های دانش بنیان فناور برای انتقال فناوری‌ از خارج از کشور

محدودیت فاصله از شهرهای بزرگ برای شرکت های دانش بنیان وجود ندارد

لینک های ویژه مرتبط با دانش بنیان

فرصت یکبار دری را می کوبد! برای از دست ندادن اخبار مشابه، مشترک شوید


Rightman.ir