جزییات آیین نامه جدید اعطای جایزه های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر – دکتر غلامعلی منتظر، معاون پژوهش و برنام ریزی بنیاد ملی نخبگان، از ابلاغ آیین نامه جدید « اعطای جایزه های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر » و اجرای آن در سال تحصیلی جدید خبر داد.
جلسه تبیین فرآیندهای جدید بنیاد و نقش دانشگاه ها در اجرای مقررات جدید اعطای جایزه تحصیلی با حضور دکتر غلامعلی منتظر، معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، و معاونان آموزشی دانشگاه های برگزیده در محل بنیاد برگزار شد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: آئین نامه جایزه تحصیلی با تغییرات جدید از اول مهر سال جاری اجرا خواهد شد، به همین دلیل از نمایندگان دانشگاه های بزرگ که بیشترین تعداد استعداد برتر را در چند سال اخیر داشته اند، دعوت کردیم که در این جلسه هم اندیشی شرکت کنند تا راهکارهای اجرایی آئین نامه را بررسی کنیم.
وی افزود: از سال ۱۳۸۶ بنیاد ملی نخبگان جایزه تحصیلی خود را به تعدادی از دانشجویان که صاحب استعداد برتر بودند، اعطا کرد که اهم آن عبارت است از:
– کمک هزینه ماهانه تحصیلی، از ۵۰۰ هزار ریال تا ۷/۳ میلیون ریال که از دوره کارشناسی تا دکتری و در سه سطح مختلف به دانشجویان صاحب استعدادهای برتر پرداخت می شد. کمترین مبلغ پرداختی ۵۰ هزار تومان و بیشترین مبلغ پرداختی ۷۳۰ هزار تومان برای دانشجویان دوره دکتری بوده است.
– کمک هزینه مسافرت های علمی برای سفرهای داخلی ۲ میلیون و سفر خارجی ۱۰ میلیون ریال
– پژوهانه برای انجام پایان نامه برای دوره کارشناسی ۷ میلیون ریال، برای کارشناسی ارشد ۲۰ میلیون ریال و برای دوره دکتری ۳۰ میلیون ریال
– کمک هزینه فرصت مطالعاتی دوره دکتری برای دانشجویان مجرد ۲۰ میلیون ریال و برای افراد متاهل ۳۰ میلیون ریال
– کمک هزینه سفر عمره مفرده در صورت تمایل افراد
دکتر منتظر ادامه داد: تعداد تمام افرادی که مشمول این جوایز بودند بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر بوده اند و این جوایز به صورت مستقیم از سوی بنیاد ملی نخبگان به افراد پرداخت می شد.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشجویانی که شامل این جوایز بودند دارای یکی از ویژگی های ذیل بودند:
– دارندگان نشان المپیادی کشوری و بین المللی دانشآموزی
– دارندگان نشان المپیادیهای معتبر دانشجویی
– رتبه های برتر کنکور سراسری
– دانشجویان نمونه کشوری
– نفرات برتر آزمون های جامع علوم پزشکی
– نفرات برتر مسابقات قرآنی
– برگزیدگان جشنواره های خوارزمی ، رازی ، فارابی و شیخ بهایی
وی با اشاره به مشکلات آیین نامه قبلی گفت: در طی پنج سال گذشته چند اشکال به این روند وارد بوده است: اول اینکه، دانشگاه ها به هیچ وجه در این روند دخیل نبوده و از کم و کیف این جوایز بی اطلاع بودند و دوم اینکه این مبالغ به دانشجویان مستعد پرداخت می شد بدون اینکه از آنها انتظار فعالیتی خاص باشد. علاوه بر این گستره انتخاب دانشجویان بسیار محدود بوده است و همه دانشجویان هم با یک نگاه نگریسته می شده اند و تفاوتی میان توانمندی در حوزه های مختلف فعالیتی (مانند آموزش یا پژوهش) نبوده است.
وی با بیان این نکته که خرداد ۹۳ آیین نامه اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان بازنگری شده است، افزود: قبل از اینکه آیین نامه جدید به تصویب برسد جلساتی را با مسئولان برخی دانشگاه ها که بیشترین تعداد جذب و حضور صاحبان استعداد برتر در آنها وجود دارند، برگزار کردیم تا با مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد بیشتر آشنا شویم و بتوانیم در یک فضای هم فکری برای اخذ بهترین راهکار تعامل داشته باشیم.
دکتر منتظر سپس به تعریف نخبه از نگاه آئین نامه و ویژگی های آن پرداخت و ادامه داد: نکته اول در آیین نامه جدید، تعریف نخبه است؛ طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان ، نخبه ، فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش های اسلامی. با توجه به این تعریف ویژگی های نخبه عبارتند از: بهره مندی از هوش، خلاقیت و انگیزه ذاتی، دومین ویژگی دارا بودن خبرگی و تخصص در حوزه ای خاص و سومین ویژگی دارا بودن اثرگذاری بی بدیل یا کم بدیل در اجتماع تخصصی خود در چارچوب گفتمان نظام اسلامی.
وی پیرامون افراد صاحب استعداد برتر گفت: با این تعریف مستعد برتر کسی است که مستعد نخبه شدن است، اما در حال حاضر نخبه نیست؛ به عبارت بهتر صاحب استعداد برتر کسی است که مستعد نخبگی و مستلزم طی کردن فرآیند هدایت و توانمندسازی است.
با این تعریف نفر اول کنکور نخبه نیست بلکه استعداد برتری است که می تواند در مسیر توانمندسازی حرکت کند تا بتواند به درجه نخبگی نائل شود. به همین دلیل وظیفه نهادهایی مانند دانشگاه ها و بنیاد این است که مسیر توانمند شدن را برای آنان فراهم کند. علاوه بر این، مفهوم دیگری که در این آیین نامه موجود است، اجتماع نخبگانی است؛ افراد یا گروه هایی با توانمندی های بالقوه یا بالفعل در انجام فعالیت های نخبگانی.
در این حوزه موضوع گروه های نخبگانی بسیار مهم است؛ در این اجتماعات فرد مدنظر نیست. بلکه گروه و تیم شدن آنها مهم است، در برخی موارد تعدادی دانشجو که شاید هیچکدام به صورت جداگانه صاحب استعداد برتر نباشند، در کنار یکدیگر فعالیتی را انجام می دهند که این فعالیت کم بدیل و یا حتی بی بدیل است.
وی با تعریف فعالیت نخبگانی گفت: فعالیتی که فرد نخبه و مستعد، و یا افراد در قالب اجتماع نخبگانی انجام می دهند فعالیت نخبگانی نام دارد. این فعالیت عبارتست از:
فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه های مختلف از قبیل: علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تاکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور و حوزه هایی که در این تعریف نام برده شد، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است.
دکتر منتظر ادامه داد: با توجه به این تعریف برخی از رویکردهای اصلی که در این سند آمده است عبارتند از:
– رویکرد تنوع استعداد در مقابل رویکرد یکسان نگری که در آن تلاش شده است بنیاد بستری را فراهم کند تا هر فرد بتواند استعداد خود را در هر زمینه ای که هست پرورش دهد.
– فرصت آفرینی برای انجام فعالیت نخبگانی به عنوان سیاست اصلی؛ به این معنا که به دانشجو فرصت دهیم در محیط علمی که حاضر است علاوه بر فعالیت های علمی، فعالیت دیگری را باتوجه به علاقه و استعداد خود انجام دهد.
– رویکرد رشد باغچه ای در مقابل رویکرد نگهداشت گلخانه ای؛ یعنی فرد مستعد در جامعه پیرامون خود رشد کند نه اینکه او را از جامعه پیرامون خود دور کنیم. البته این اتفاق را در دانشگاه کمتر از آموزش و پرورش مشاهده می کنیم.
– داشتن استعداد درخشان و توانمندی های ذاتی ویژه نعمت های تعهدآور است نه مزیتهایی توقعآفرین؛ به این معنا که فرد باید بداند اگر هوش و یا توانمندی بیشتری نسبت به دیگران دارد، این یک نعمت الهی است که برای او تعهدآور است و باید تلاش و تعهد بیشتری در قبال جامعه داشته باشد. متاسفانه در قشر دانشجو در مواقعی با عکس این موضوع مواجهیم. برخی از صاحبان استعداد برتر اعتقاد دارند که الکل خالص هستند و بنیاد یا باید آنان را دریابد و یا آنان میپرند. این تصور غلطی است که باید اصلاح شود. باید توازن بین حق و تکلیف برقرار باشد.
– شناسایی کنشگرایانه (و نه واکنشی) اجتماعات نخبگانی از طریق رصد رفتار و فعالیتهای نخبگانی آنان به شکل پویا (رویکرد فعال در مقابل رویکرد منفعلانه و خود اظهارانه)؛ یعنی نخبه بودن فرد را بنیاد مشخص میکند و نه خود فرد، که این حاصل رصد نخبگان است. با توجه به فرمایشهای رهبر فرزانه انقلاب، هدف از ایجاد بنیاد نخبگان، ایجاد زمینهای برای مدیریت تحول کشور به دست نخبگان است. بنابراین باید رویکرد و نظامی را فعال کرد تا بتوانیم فعالیت های نخبگانی افراد را رصد کنیم.
– تداوم فعالیتهای نخبگانی شرط اصالت نخبگی؛ در آییننامۀ جدید تداوم فعالیت نخبگانی شرط اصلی بهرهمندی از جایزه هاست. بنابراین دانشجو باید فعالیت مداوم علمی داشته باشد و هر سال در مقایسه با سایر دانشجویان مورد ارزیابی قرار میگیرد و بر اساس آن مشمول جایزه میشود.
توجه به رویکرد نهاد محوری ( دانشگاه محوری ): در این آیین نامه نقش دانشگاه و استاد در تعیین مشمولان جایزه و نیز در فرایند اجرایی آیین نامه کاملا لحاظ شده است. دیدگاه بنیاد این است که باید فرایند توانمندکردن دانشجویان در درون دانشگاه و با نظارت استاد راهنما و با کمک بنیاد صورت پذیرد.
دکتر منتظر ادامه داد: بر اساس نکاتی که گفته شد ۴ جایزه مختلف برای ۴ ساحت فعالیتی متفاوت در نظر گرفته شده است که به تفکیک عبارتند از:
– جایزه آموزش مصاحب (به یاد مرحوم دکتر غلامحسین مصاحب)
با هدف تسهیل مسیر آموزشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه آموزش
– جایزه پژوهش میرشمسی (به یاد مرحوم دکتر حسین میرشمسی)
با هدف تسهیل مسیر پژوهشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه پژوهش
– جایزه فناوری دادمان (به یاد مرحوم دکتر رحمان دادمان)
با هدف تسهیل مسیر فناورانه و نوآورانه و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی
– جایزه فرهنگ شهیدی (به یاد مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی)
با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی-ایرانی، هویت بخشی ملی و رفع نیازهای مادی و اجتماعی دانشجویان
البته در جایزه فرهنگی شهیدی تا حدودی به رفع نیازهای معیشتی دانشجویان پرداخته میشود که این خود یک فعالیت فرهنگی است.
وی با تاکید بر این نکته که هدف از این جوایز این است هر دانشجو در هر زمینهای که استعداد دارد، تلاش کند، افزود: این ۴ جایزه در هر سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری تخصصی و نیز در دوره دکتری حرفه ای پزشکی در نظر گرفته شده است.
منتظر بیان کرد: در دوره کارشناسی از دانشجویان انتظارات بالایی نداریم به همین دلیل است که تسهیلات ارائه شده در این جوایز و در این سطح برای این افراد، بیشتر در جهت توانمندکردن آنان در حوزههای کارآفرینی، فناورانه و پژوهشی است.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان پیرامون جایزه مصاحب، ویژه آموزش گفت: جایزه مصاحب ۱، ویژه دانشجویان دوره کارشناسی یک اعتبار توانمندسازی آموزشی است که تسهیلات آن در دو بخش هزینه شرکت در کارگاههای آموزشی و استفاده از کلاسهای ویژه آموزش زبان خارجی، رایانه و … به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطاء خواهد شد.
وی افزود: در دوره کارشناسی ارشد اعتبار آموزشیاری نیز اضافه شده است. این اعتبار برای ایفای نقش دستیار آموزشی استاد است. مبلغ پرداختی به دانشجو از محل اعتبارات بنیاد تامین میشود و دانشگاه در این مورد متحمل هزینهای نمیشود. اگر دانشجو بتواند فعالیت علمی داشته باشد، با دانشگاه قراردادی را در چارچوب آئیننامه امضا میکند و طبق آن میتواند از پرداختهای بنیاد برخوردار شود. همین جایزه با کمی تغییرات در مبلغ پرداختی، برای دوره دکتری نیز در نظر گرفته میشود. بنابراین بنیاد به کمک دانشگاه، دانشجو را در مسیر توانمندسازی قرار میدهد تا بتواند تواناییهای آموزشیاش را ارتقا بخشد.
دکتر منتظر درباره جایزه میرشمسی، ویژه پژوهش نیز گفت: در حوزه پژوهش و در دوره کارشناسی باز انتظار خاصی از دانشجویان نداریم بلکه می خواهیم دانشجو را در حوزه پژوهش توانمند کنیم.
جایزه میرشمسی ویژه پژوهش در دوره کارشناسی شامل دو بخش است:
– اعتبار ارتباطات علمی
کمک هزینه اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی، کمک هزینه عضویت در انجمنهای علمی، و تسهیلات خرید کتاب
– اعتبار اجرای پایان نامه کارشناسی
در دوره ارشد این جایزه مفصلتر میشود و علاوه بر جایزۀ پژوهشیاری ( دستیار پژوهشی ) و اعتبار ارتباطات علمی، بنیاد سعی دارد دانشجویان را به سمت کارِگروهی سوق دهد. بنابراین در دوره کارشناسی ارشد جایزهای برای تشکیل هسته پژوهشی دانشجویی در نظرگرفته شده است؛ البته این هسته پژوهشی باید در دانشگاه و طبق ضوابط دانشگاه شکل بگیرد.
دکتر منتظر ادامه داد: جایزه میرشمسی برای دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی به شرح ذیل است:
– اعتبار پژوهش یاری
– اعتبار هسته پژوهشی (گروه پژوهشی دانشجویی)
– اعتبار اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد
– کمک هزینه شرکت در همایش های علمی
– اعتبار ارتباطات علمی :
کمک هزینه عضویت در انجمنهای علمی، تسهیلات، خرید کتاب، کمک هزینه اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی.
– اعتبار فرصت مطالعاتی (برای دانشجویان دکتری)
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: جایزه فناوری دادمان به منظور ورود دانشجویان به فضای کارآفرینی و آشنا شدن آنان با بازار کار و فنّاوری در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: جایزه دادمان ۱ ویژه دوره کارشناسی به شرح زیر است:
– اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی
– توانمندسازی در دورههای آموزشی کارآفرینی ( تجاری سازی ، حقوق مالکیت فکری و …)
– اعتبار هسته کارآفرینی
اگر دانشجویان بتوانند یک هسته کارآفرینی را طبق ضوابط دانشگاه ایجاد کنند، میتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند.
جایزه دادمان در دورههای تحصیلات تکمیلی به شرح زیر است:
– اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی
– توانمندسازی در دورههای آموزشی کارآفرینی (تجاریسازی، حقوق مالکیت فکری و …)
– اعتبار فنیاری (دستیار فناورانه در شرکت زایشی)
دکتر منتظر با بیان این نکته که جایزۀ دیگری که در این آییننامه در نظر گرفته شده است، جایزۀ فرهنگ شهیدی است، ادامه داد: در دوره کارشناسی به دلیل انتظارات کمی که از دانشجویان است، بنیاد پرداختی زیادی در سه جایزۀ دیگر به این افراد ندارد این کاستی در جایزۀ فرهنگی جبران شده است. بخشهایی که در این جایزه در نظر گرفته شده است برای هر سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکسان، ولی با ارزش مالی متفاوتی روبرو است. بخشهای جایزه فرهنگی شهیدی به شرح زیر است:
– راتبه سالانه (در ازای کار دانشجویی در دانشگاه)
– ودیعه اجاره مسکن
– هدیه ازدواج
– اعتبار سفرهای زیارتی (در صورت تمایل افراد)
وی افزود: آییننامه در دورههای تحصیلات تکمیلی، مبلغ راتبۀ سالانه را کم کرده است؛ چراکه معتقد هستیم این دسته از دانشجویان باید به جای دریافت مبلغی بیتعهد و بیتکلف به سمتی بروند که با فعالیت علمی بتوانند علاوه بر برخورداری از تسهیلات بهتر و بیشتر، در مسیر توانمندسازی نیز حرکت کند. این کاهش مبلغ در واقع برای تشویق افراد به سمت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه است.
معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در هر مقطع تحصیلی سعی شده است ترکیبی از جوایز متفاوت با رویکردهای گفته شده انجام بپذیرد تا دانشجو بتواند در هر ساحتی که مستعد است به فعالیتی در راستای توانمندسازی خود رو آورد. تلاش بنیاد این است که با یک شیب تدریجی تمامی اختیارات اعطای جوایز را به دانشگاهها واگذار کند و خود به نظارت بر اجرای صحیح آن بپردازد. به همین دلیل است که به عنوان مثال در زمینه آموزشییاری (دستیار آموزشی) هزینه را بنیاد تامین میکند اما اختیارات به دست دانشگاه است.
دکتر منتظر با تأکید بر این نکته که دانشجو برای بهرهمندی از تسهیلات بنیاد ملی باید در رقابت با دیگران حضور پیدا کند، افزود: مشمولان شرکت در این رقابت باید ویژگیهایی داشته باشند تا بتوانند در این رقابت شرکت کنند.
این افراد عبارتند از:
– دارندگان نشان المپیاد دانش آموزی و کشوری و جهانی
– برگزیدگان آزمون سراسری
– رتبههای برتر المپیادهای ملی دانشجویی
– برگزیدگان آزمونهای جامع، پیشکارورزی، دستیاری و…
– دانشجویان نمونه کشوری
– دانشجویان ممتاز
– برگزیدگان جشنوارهها و مسابقات مورد تایید بنیاد
وی افزود: برخی نکاتی که در این آییننامه به آن توجه شده به شرح زیر است:
۱- حرکت تدریجی برای واگذاری اختیارات به دانشگاهها؛ این به دلیل آن است که بنیاد به دانشگاه نگاه و اعتقاد ویژهای دارد. سعی بر این است که طی یک مسیر تدریجی و ظرف سه سال تمام اختیارات جایزههای تحصیلی را به دانشگاه واگذار شود و بنیاد فقط نقش حمایتی و نظارتی در این امر داشته باشد.
۲- اصلاح مبلغ اعتبار ریالی در هر سال تحصیلی؛ به این معنا که اعداد و ارقام ارائه شده در جایزه تحصیلی طبق همان سال تغییر خواهد کرد.
۳- پرداخت اعتبار آموزشیاری، پس از پذیرش دانشجو از سوی یکی از اعضای هئیت علمی و دانشگاه برای دستیاری آموزشی و عقد قرارداد مورد تأیید بنیاد
۴- پرداخت اعتبار توانمندی آموزشی، پس از ارائه گواهی شرکت دانشجو در کارگاهها و کلاسهای آموزشی مرتبط
۵- پرداخت اعتبار پژوهشیاری، پس از همکاری دانشجو در یکی از طرحهای پژوهشی مصوب اعضای هئیت علمی دانشگاه برای دستیاری پژوهشی و عقد قرارداد مورد تایید بنیاد
۶- پرداخت اعتبار هسته پژوهشی، پس از تشکیل و فعالیت گروه پژوهشی دانشجویی مطابق مقررات دانشگاه (بنیاد در تمامی موارد بالا قائل به مقررات دانشگاههاست و براساس ضوابط مصوب دانشگاه عمل میکند)
۷- پرداخت اعتبار اجرای پایاننامه/ رساله منوط به تصویب طرح پیشنهادی پایاننامه/ رساله
۸- پرداخت اعتبار فرصت مطالعاتی منوط به تصویب درخواست دانشجو در موسسه متبوع با حداکثر نه ماه
۹- پرداخت اعتبار فنیاری پس از پذیرش دانشجو در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه برای دستیاری فناورانه و عقد قرارداد مورد تایید بنیاد
۱۰- ودیعه اجاره مسکن به صورت قرضالحسنه در قالب تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی و صرفا برای دانشجویان متاهل
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش دانشگاه در آئیننامه جدید گفت: طبق آئیننامه جدید نقش دانشگاه در چند بعد ذیل تعریف میشود:
– معرفی دانشجویان مستعد به بنیاد
– دریافت فهرست نهایی برندگان هر جایزه
– اطلاعرسانی به برندگان
– اختصاص فعالیتهای آموزشیاری، پژوهشیاری و… به دانشجویان برندهی جایزه انعقاد قرارداد
– نظارت بر اجرای صحیح فرآیند
منتظر با اشاره به این نکته که دانشگاه بهترین نهاد برای ارزیابی صاحبان استعداد برتر است افزود: مکانیزم اجرای آئیننامه باید به صورت تعاملی باشد. ممکن است دانشگاهی تمایل داشته باشد تمام مراحل شناسایی و ارزیابی استعدادهای برتر و در نهایت معرفی این افراد را خود به عهده بگیرد و بنیاد در این بین فقط نقش حمایت کننده را داشته باشد که چون بنیاد معتقد است دانشگاه بهترین نهاد برای ارزیابی دانشجویان است قطعا با این خواسته دانشگاه موافقت میکند.
دکتر منتظر سپس با اشاره به جایگاه دانشجویان دوره دکتری در برنامهریزیهای بنیاد ملی نخبگان گفت: در دوره دکتری بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دوره دکتری در کشور وجود دارد که با توجه به شرایط موجود و اعتبارات، بنیاد توانایی حمایت از همه این افراد را ندارد و فقط میتواند بخش کمی از این افراد تحت حمایت خود قرار دهد. این درحالیاست که بنیاد معتقد است باید از دانشجویان دوره دکتری به هر نحو ممکن حمایت کرد تا آنان با فراغ خاطر امکان تحصیل و تحقیق را داشته باشند.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: یکی از راههای تامین بودجه وقف است. مجموع اعتبار بنیاد و معاونت برای پشتیبانی از دانشجویان برتر حدود ۱۰۰ میلیارد ریال است. اما اگر بتوان در چارچوب همین آییننامه از امکانات بخشهای صنعتی، فنّاورانه و تجاری کشور استفاده کرد و یا با کمک خیّران و نیکوکاران، حمایتهایی را برای اجرای این دست آییننامهها گرفت، بنیاد در اجرای وظایف خود بسیار موفق خواهد بود.
به همین دلیل بنیاد آمادگی دارد تا جایزههای دیگری را با نام نهادها و واقفین و در همین چارچوب به دانشجویان اعطا کند.
وی با اشاره به این نکته که ما موظفیم شرایط مناسب و کیفی تحصیل را برای دانشجویان در کشور ایجاد کنیم تا به ماندگاری آنان در کشور کمک کنیم، افزود: دو راه حل برای افزایش دلبستگی به کشور وجود دارد: یکی تسهیل ازدواج و دیگری ایجاد اشتغال پایدار.
به این معنا که دانشجو بتواند تشکیل خانواده دهد و دوم اشتغال، یعنی به دانشجو آموزش لازم برای کارآفرینی داده شود تا بتواند در اشتغال خود موفق عمل کند. در حال حاضر برای یک شرکت دانش بنیان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام با تسهیلات بسیار خوب در نظر گرفته شده است. بنابراین در دوره دانشجویی باید افراد را توانمند کرد تا بتوانند پس از فراغت از تحصیل به اشتغال مناسب و پایدار دست پیدا کنند.
دکتر منتظر در پایان با اشاره به هدیه در نظر گرفته شده برای ازدواج در این آئیننامه افزود: اگر فرد در سالی مشمول جایزه تحصیلی شود و در همان سال ازدواج کند میتواند از هدیه ازدواج بهرهمند شود، ضمن اینکه از وام ودیعه مسکن نیز برخوردار خواهد شد.
آیین نامه اعطای جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نخبه و استعداد برتر
منبع: بنیاد ملی نخبگان
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه به پست بنیاد ملی نخبگان آیین نامه ها و لینک های مهم در منوی لینک های ویژه که پیوسته به روز رسانی می شود مراجعه کنید و یا در خبرنامه ایمیلی رایتمن ثبت نام کنید تا اخبار جدید استعلام شده در این رابطه برای شما ارسال شود.
رایتمن آزمون دکتری کنکور کارشناسی ارشد آزاد 95 96 جذب هیات علمی نتایج آزمون منابع کنکور دکتری کارشناسی ارشد فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد پی اچ دی کنفرانس همایش فرصت مطالعاتی بورسیه اپلای ادامه تحصیل مقاله پایان نامه

