۱۹:۰۶ دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶
rightman.ir
گرنت های تحصیلی داخل و خارج از کشور
خانه » آموزش پایان نامه نویسی ورد – قسمت سوم
terastandard.com
terapaper.com

آموزش پایان نامه نویسی ورد – قسمت سوم

آموزش پایان نامه نویسی ورد – هدف از آموزش پایان نامه نویسی ، بیان نکاتی از ورد است که در هنگام پایان نامه نویسی به آنها نیاز خواهیم داشت.

مطالبی که در این وبلاگ میخوانید:

نکته 15: نگارش عنوان و زیر عنوان در word

نکته 16: درج فهرست مطالب در word 

نکته 17: رفتن روی عنوان با کلیک بر روی فهرست در word

نکته 18: درج فهرست اشکال و فهرست جداول در word

نکته 19: چسباندن شکل به عنوان شکل و همچنین الحاق جدول به عنوان جدول

نکته 20: بهم نخوردن متن در word هنگام کپی کردن یک شکل

——————————————————————-

 نکته 15: نگارش عنوان و زیر عنوان در word 

یکی از دیگر نکات مهم در پایان نامه نویسی، نگارش عناوین و زیر عناوین می باشد.

بدین منظور، ابتدا عنوان و زیر عنوان های خود را با همان فونتی که پایان نامه را با آن می نویسید، درج کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word252

سپس بر روی عنوان یا زیر عنوان مورد نظر کلیک کرده و از منوی Home، و از قسمت Styles،

گزینه Heading 1 را برای عنوان های اصلی،

گزینه Heading 2 را برای زیر عنوان های اصلی و

گزینه Heading 3 را برای زیر عنوان های فرعی انتخاب کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word253

اکنون تنها کافی است فونت عناوین را به فونت مورد نظر، و رنگ عناوین را نیز به مشکی تغییر دهید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word255

نکته 16: درج فهرست مطالب در word 

یکی از سخت ترین قسمت های پایان نامه نویسی، نگارش فهرست مطالب، و سخت تر از آن، درج فهرست جداول و فهرست اشکال می باشد.

ولی خب، امیدوارم با روشی که به شما آموزش می دهیم، به راحتی از پس آن برآیید.

البته این نکته را هم اضافه کنم که می توانید فهرست ها را در انتهای نگارش پایان نامه و یا در حین آن انجام دهید.

اگر از روش گفته شده در نکته 15 در نگارش عناوین استفاده کنید، درج فهرست مطالب خیلی ساده می شود.

ابتدا مکان نما را به صفحه ای که می خواهید فهرست مطالب در آن درج شود برده و سپس از منوی References، و در قسمت Table of Contents، بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word257

از پنچره باز شده، Automatic Table 1 را انتخاب کنید.

فهرست مطالبی مطابق شکل زیر ایجاد می شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word258

کل فهرست را انتخاب نموده و از منوی Home، گزینه راست چین را انتخاب کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word259

آموزش پایان نامه نویسی ورد word260

اکنون به جای کلمه Contents، کلمه “فهرست مطالب” را درج کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word261

ممکن است بعد از ایجاد فهرست مطالب، عنوان یا زیر عنوانی را به پایان نامه خود اضافه کنید، و یا شماره صفحه ای که عنوان شما در آن قرار دارد، به دلیل اضافه یا حذف کردن بخشی از متن پایان نامه، تغییر کند.

نگران نباشید!!

تنها کافیست فهرست خود را Update کنید.

برای این منظور، بر روی گزینه UpdateTable کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word262

در پنجره باز شده (Update Table of Contents)، اگر تنها شماره صفحات عناوین تغییر کرده است، گزینه Update page numbers only را انتخاب کنید.

و اگر عنوان یا زیر عنوانی را به متن پایان نامه اضافه و یا از آن حذف کرده اید، گزینه Update entire table را انتخاب کنید.

تنها باید مجددا فهرست خود را راست چین کنید.

نکته کلیدی 1:

حتی اگر شماره صفحات خود را قبل از درج فهرست، فارسی کرده باشید، شماره صفحات عناوین، انگلیسی درج می شود!

نکته کلیدی برای فارسی کردن شماره صفحات عناوین، این است که ابتدا فهرست را “راست چین” کنید و بعد با کلیک بر روی گزینه Update Table، یکبار گزینه Update page numbers only را انتخاب نموده و کلید Ok را فشار دهید.

شماره صفحات عناوین در فهرست، فارسی می شوند!!

آموزش پایان نامه نویسی ورد word297

مزیت دیگر استفاده از این روش، این است که حتی پس از ایجاد فهرست، می توانید آن را Cut نموده و در فایل word دیگری کپی کنید.

بدون اینکه اطلاعات درج شده در فهرست شما بهم بریزد.

نکته کلیدی 2: 

اگر زیر بخش های شما بیشتر از دو تا بود، یعنی به عنوان مثال، (1-2-1-1-) هم داشتید، از منوی Home، بر روی مثلث گوشه راست قسمت Styles کلیک کرده، پنجره Styles باز می شود.

روی گزینه Options کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word294-1

در پنجره باز شده (Style Pane Options)، مربع جلوی گزینه Show next heading when previous level is used را تیک بزنید.

در این صورت، هر موقع از Heading ها استفاده کردید، خود به خود، زیر هدینگ بعدی در قسمت Styles از منوی Home مشاهده می شود و به راحتی می توانید در صورت نیاز، زیر هدینگ های بعدی را نیز انتخاب کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word295-1

نکته کلیدی 3: 

وقتی بخواهید فایل word را به pdf تبدیل کنید، در فهرست مطالب، به جای شماره صفحات با این پیغام مواجه می شوید:

Error! Bookmark not defined

برای رفع این مشکل، باید فهرست مطالب را غیر قابل آپدیت کردن کنید تا در هنگام pdf کردن، با پیغام bookmark not defined برخورد نکنید.

ابتدا کل فهرست را انتخاب کنید و سپس کلیدهای Ctrl+Shift+F9 را همزمان نگه دارید. مشکل برطرف می شود!

فقط یک نکته را نباید فراموش کنید و آن اینکه، با این کار دیگر نمی توانید فهرست تان را آپدیت کنید!

بنابراین توصیه می کنم که این کار را یا زمانی انجام دهید که فهرست را در جای دیگری کپی کرده باشید، یا اول یک کپی از فایل word تهیه کنید و بعد این روش را روی فهرست اعمال کنید.

نکته 17: رفتن روی عنوان با کلیک بر روی فهرست در word

اگر از نکته 16 برای درج فهرست مطالب استفاده کرده باشید، تنها با یک کلیک به راحتی می توانید بر روی عنوان مورد نظرتان بروید.

برای اینکار، به صفحه فهرست رفته و کلید Ctrl را پایین نگه داشته و همزمان بر روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.

بلافاصله به صفحه ای که عنوان را در آن درج کرده اید، خواهید رفت.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word296

این روش را می توانید برای فهرست اشکال و فهرست جداول نیز به کار ببرید.

نکته 18: درج فهرست اشکال و فهرست جداول در word 

بعد از فهرست مطالب، نوبت نگارش فهرست اشکال و فهرست جداول است.

ابتدا باید پنجره Styles را باز کنید.

برای این کار، مطابق شکل، از منوی Home، و در قسمت Styles، بر روی فلش سمت راستی کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word264

پنجره ای به نام Styles باز می شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word265

روی دکمه New Style کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word266

پنجره Create New Style from Formatting باز می شود که در آن می توانید یک فهرست جدید با نام دلخواه ایجاد کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word267

در قسمت Name، نام فهرستی را که می خواهید درج کنید، وارد نموده و OK را بزنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word268

فهرست جدیدی با نام مورد نظرتان ایجاد می شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word269-1

مکان نما را روی متن شکل قرار دهید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word273

سپس روی نام فهرست مطلبی که ایجاد کرده بودید، کلیک کنید تا به آن اضافه شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word274

و به همین ترتیب روی تمام شکل ها این کار را ادامه دهید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word275

فقط فراموش نکنید که فرمت متن اشکال را دوباره به فرمت مورد نظر خود در آورید.

متن شکل ها به فهرست اشکال اضافه می شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word276

از منوی References، بعد از باز کردن پنجره Table of Contents، گزینه Insert Table of Contents را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده (Table of Contents)، گزینه Options را کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word277

پنجره Table of Contents Options باز می شود.

با حرکت دادن Scroll که در شکل نیز مشخص شده است، در پایین صفحه، “فهرست جداول” را مشاهده می کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word278-1

فقط یادتان باشد که اعداد جلوی Heading ها را پاک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word279

و جلوی “فهرست جداول”، عدد 1 را بنویسید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word280

OK را بزنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word281

اگر شما قبلا فهرستی ایجاد کرده باشید، پنجره ای باز می شود که از شما می پرسد آیا می خواهید فهرست جدید را جایگزین فهرست قبلی کنید، که حتماً روی گزینه “No” کلیک کنید تا فهرست دوم نیز اضافه شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word282

مانند فهرست مطالب که در نکته 16 گفته شد، باید فهرست های دیگر را نیز راست چین کنید.

نکته دیگری که باقی می ماند این است که عنوان “فهرست جداول” در بالای صفحه، نمایش داده نمی شود.

مکان نما را به ابتدای فهرست برده و Enter بزنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word283

حالا در خط اول، عنوان فهرست خود را درج کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word284

فهرست دوم شما حاضر است.

تنها، برای update کردن فهرست خود، ابتدا بر روی فهرست مورد نظر کلیک کرده و سپس در منوی References، بر روی گزینه Update Table کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word288

برای ایجاد فهرست های بیشتر، این مراحل را دوباره انجام دهید.

نکته کلیدی: حذف نقطه چین میان عنوان و شماره صفحه 

برای حذف نقطه جین میان عنوان و شماره صفحه کافیست در پنجره Table of Contents، در جلوی گزینه Tab Leader، کلمه none را انتخاب کنید، تا نقطه چین نمایش داده نشود. 

آموزش پایان نامه نویسی ورد word317

نکته 19: چسباندن شکل به عنوان شکل و همچنین الحاق جدول به عنوان جدول در word 

اگر بخواهیم هنگامی که شکل و یا جدول را در متن جابجا می کنیم، عناوین آنها نیز به همراه شان جابجا شود، باید شکل و عنوانش را درون یک جدول قرار دهیم.

در این صورت برای جابجا کردن شکل و عنوان، کافیست جدول را cut کرده و در جای مورد نظر paste کنیم.

برای این منظور، ابتدا مطابق شکل زیر، در منوی Insert، بر روی Table کلیک کرده و سپس مطابق شکل، جدولی با دو سطر و یک ستون را انتخاب می کنیم.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word289

سپس شکل و عنوان شکل را درون جدول می آوریم.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word290

حالا برای جابجا کردن شکل و عنوان، فقط باید جدول را حرکت دهیم.

به همین سادگی…

فقط فراموش نکنید که اگر مکان شکل را جابجا کردید، ممکن است شماره شکل تغییر کند.

نکته 20: بهم نخوردن متن در word هنگام کپی کردن یک شکل

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی شکلی در درون متن خود کپی می کنید، موجب بهم ریختگی متن شما شود.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word291

این ایراد در تنظیمات word شماست.

تنها کافیست بر روی شکل کلیک کرده و از منوی Format، و در قسمت Text Wrapping، بر روی گزینه In Line with Text کلیک کنید.

آموزش پایان نامه نویسی ورد word292

شکل شما از درون متن خارج می شود!!!

آموزش پایان نامه نویسی ورد word293

 

منبع: تراپیپر

 

آموزش تصویری مایکروسافت ورد برای نوشتن پایان نامه

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت اول

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت دوم

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت سوم

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت چهارم

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت پنجم

آموزش پایان نامه نویسی ورد قسمت ششم

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه به منوی لینک های ویژه که پیوسته به روز رسانی می شود مراجعه کنید و یا در خبرنامه ایمیلی رایتمن ثبت نام کنید تا اخبار جدید استعلام شده در این رابطه برای شما ارسال شود.

 


Rightman.ir